"Vähänkö me tehdään hienoja juttuja täällä". : Verkkojulkaisu opettajien hyvien käytäntöjen jakajana Hämeenlinnan opetuspalveluissa.
Manninen, Jenniliisa (2017)
Manninen, Jenniliisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718346
Tiivistelmä
Kehittämistyöni liittyy Hämeenlinnan kaupungin opetuspalveluiden työyhteisöviestinnän kehittämiseen muutoksessa. Uusi opetussuunnitelma (OPS 2016) astui voimaan alakouluissa syksyllä 2016 ja yläkouluissa portaittain syksyllä 2017. Kyseessä on suuri muutos, joka vaikuttaa muun muassa opettamisen ja oppimisen tapoihin, opettajan rooliin, yhteistyön tekemiseen, uusiin digitaalisiin opiskeluvälineisiin sekä arviointiin. Uuden koulun tulee pystyä vastaamaan tulevaisuuden työelämän monimuotoisiin vaatimuksiin, joista ei vielä tarkkaan edes tiedetä. Hämeenlinnassa uutta OPS:aa toteutetaan kuuden kärkiteeman mukaan. Ne vaikuttavat myös viestinnän kärkien valintaan.
Kehittämistyöni keskittyy osaamisen jakamisen merkitykseen asiantuntijayhteisössä. Selvitin kehittämistyössäni, miten uuteen opetussuunnitelmaan liittyviä, jo löydettyjä, hyviä käytänteitä ja osaamista voidaan jakaa peruskoulun opettajien kesken verkkoviestinnän avulla. Tutkimusmenetelmäni oli konstruktiivinen tutkimus, jonka ote on sekä käytännöllinen että teoreettinen.
Konstruktiiviseen tutkimukseen liittyy aina uuden tuotteen tai palvelun kehittäminen ja tutkiminen. Opettajien hyvien käytäntöjen ja osaamisen jakamiseen tarvittiin uusi kustannustehokas viestintäväline sekä sisältö. Suunnittelin ja toteutin uuden tarkoitukseen sopivan verkkojulkaisun yhdessä toimeksiantajan kanssa. Julkaisun kohderyhmänä ovat ensisijaisesti alakoulun opettajat. Ketterässä prosessissa julkaisua myös kehitettiin jatkuvasti dialogissa toimeksiantajan kanssa. Henkilöstöviestinä aloittanut julkaisu muutettiin lopulta myös osaksi ulkoista viestintää, sillä sen aiheiden oletettiin kiinnostavan myös muita kuin opettajia. Sisältöä laajennettiin yläkoulua koskeviin aiheisiin syksyllä 2017. Opettajia myös pyrittiin osallistamaan julkaisun tekoon rohkaisemalla heitä antamaan juttuvinkkejä sisältöä varten.
Selvitin verkkojulkaisun toimivuutta haastattelemalla hämeenlinnalaisia alakoulun opettajia yksilöhaastatteluin kesäkuussa 2017. Analysoin vastauksia sisällönanalyysin avulla. Vastausten perusteella voidaan todeta, että verkkojulkaisu on hyvä ja moderni tapa levittää hyviä käytäntöjä ja opettajien osaamista. Julkaisun sisältöä pidettiin mielenkiintoisena ja laadukkaana. Se koettiin myös ammatillisesti hyödylliseksi sekä yhteisöllisyyttä ja ammattiylpeyttä tukevaksi. Julkaisuun liittyviä haasteita olivat kohderyhmän tavoittaminen ja opettajien osallistaminen sisällön ideoimiseksi. Julkaisun tunnettavuuden lisääminen vaatii lisää markkinointia ja tiedottamista. Julkaisun kohderyhmän laajentaminen huoltajiin ja muihin koulumaailmasta kiinnostuneihin vaatii lisäseurantaa.
Kehittämistyöni keskittyy osaamisen jakamisen merkitykseen asiantuntijayhteisössä. Selvitin kehittämistyössäni, miten uuteen opetussuunnitelmaan liittyviä, jo löydettyjä, hyviä käytänteitä ja osaamista voidaan jakaa peruskoulun opettajien kesken verkkoviestinnän avulla. Tutkimusmenetelmäni oli konstruktiivinen tutkimus, jonka ote on sekä käytännöllinen että teoreettinen.
Konstruktiiviseen tutkimukseen liittyy aina uuden tuotteen tai palvelun kehittäminen ja tutkiminen. Opettajien hyvien käytäntöjen ja osaamisen jakamiseen tarvittiin uusi kustannustehokas viestintäväline sekä sisältö. Suunnittelin ja toteutin uuden tarkoitukseen sopivan verkkojulkaisun yhdessä toimeksiantajan kanssa. Julkaisun kohderyhmänä ovat ensisijaisesti alakoulun opettajat. Ketterässä prosessissa julkaisua myös kehitettiin jatkuvasti dialogissa toimeksiantajan kanssa. Henkilöstöviestinä aloittanut julkaisu muutettiin lopulta myös osaksi ulkoista viestintää, sillä sen aiheiden oletettiin kiinnostavan myös muita kuin opettajia. Sisältöä laajennettiin yläkoulua koskeviin aiheisiin syksyllä 2017. Opettajia myös pyrittiin osallistamaan julkaisun tekoon rohkaisemalla heitä antamaan juttuvinkkejä sisältöä varten.
Selvitin verkkojulkaisun toimivuutta haastattelemalla hämeenlinnalaisia alakoulun opettajia yksilöhaastatteluin kesäkuussa 2017. Analysoin vastauksia sisällönanalyysin avulla. Vastausten perusteella voidaan todeta, että verkkojulkaisu on hyvä ja moderni tapa levittää hyviä käytäntöjä ja opettajien osaamista. Julkaisun sisältöä pidettiin mielenkiintoisena ja laadukkaana. Se koettiin myös ammatillisesti hyödylliseksi sekä yhteisöllisyyttä ja ammattiylpeyttä tukevaksi. Julkaisuun liittyviä haasteita olivat kohderyhmän tavoittaminen ja opettajien osallistaminen sisällön ideoimiseksi. Julkaisun tunnettavuuden lisääminen vaatii lisää markkinointia ja tiedottamista. Julkaisun kohderyhmän laajentaminen huoltajiin ja muihin koulumaailmasta kiinnostuneihin vaatii lisäseurantaa.