TUNNEÄLYKÄS JOHTAJA MONIMUOTOISESSA TYÖYHTEISÖSSÄ
Forsström, Nina (2017)
Forsström, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718328
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Forsström Nina. Tunneälykäs johtaja monimuotoisessa työyhteisössä. Työkirja: Asiantuntijasta esimieheksi. Diak Etelä, syksy 2017, 82 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen. Sosionomi (YAMK).
Suomalainen työyhteisö on yhä useammin monikulttuurinen. Kansainvälistymisen ja eri taustoista tulevien työntekijöiden määrän lisääntymisen myötä myös johtaminen on uusien haasteiden edessä. Johtajalta muutos edellyttää entistä laaja-alaisempaa osaamista, halua kehittyä, sekä kykyä johtaa erilaisia ihmisiä.
Opinnäytetyön taustalla oli aiemmissa opinnoissa laadittu kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla etsittiin vastausta siihen, millaista johtamisosaamista monikulttuurisen työyhteisön johtaja tarvitsee. Tulosten perusteella määriteltiin monikulttuuriseen johtamiseen liittyvät osaamisalueet, jotka muodostavat tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa sekä teoreettista tietoa että käytännön välineitä monimuotoisen työyhteisön johtamiseen sekä esimiehenä kehittymiseen.
Asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että monimuotoisen työyhteisön johtaminen on suunnan näyttämistä ja omalla esimerkillä johtamista. Johtaja näyttää suunnan sille, millainen toiminta, vuorovaikutus ja tunteiden ilmaisu yhteisös-sä on toivottavaa ja sallittua.
Laadukas monimuotoinen johtaminen edellyttää johtajalta tunneälyyn liittyviä taitoja - tilannetajua, hyviä vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, itsetuntemusta sekä itsensä johtamisen kykyä.
Monimuotoisen työyhteisön johtajalla tulisi olla kulttuuriosaamista- ja kokemusta, kykyä arvostaa yksilöä ja erilaisuutta. Henkilöstön kulttuurin ja elämäntapojen tuntemus edesauttaa hyvää johtamista sekä hyvien toimintatapojen suun-nittelua.
Monimuotoisen erilaisista ihmisistä koostuvan työyhteisön johtaminen on omaan kasvuun suostumista, vuorovaikutteista, erilaisuutta arvostavaa ja luottamusta rakentavaa, tunneälykästä esimerkillä johtamista.
Tämän opinnäytetyön perusteella tunneälykkäällä johtajalla on niitä osaami-sen edellytyksiä, joita monimuotoinen työyhteisö tarvitsee. Johtajien tunnetaitojen kehittämiseen, sekä monimuotoisuus- ja kulttuuriosaamisen lisäämiseen tulisikin tulevaisuuden työyhteisöissä ja johtamiskoulutuksissa kiinnittää erityistä huomiota.
Johtajana kehittymisen tueksi tekijä on laatinut työkirjan, jossa opinnäytetyön teoria ja käytäntö kohtaavat. Työkirja haastaa pysähtymään, pohtimaan ja oppimaan; sen avulla johtaja voi syventää omaa itsetuntemustaan, lisätä kulttuu-riosaamistaan sekä kehittää tunnetaitojaan. Työkirja julkaistaan erillisenä painotuotteena.
AVAINSANAT: moninaisuuden johtaminen, monikulttuurinen johtaminen, esimerkillä johtaminen, vuorovaikutus- ja tunnetaidot, tunne- ja kulttuuriäly.
Forsström Nina. Tunneälykäs johtaja monimuotoisessa työyhteisössä. Työkirja: Asiantuntijasta esimieheksi. Diak Etelä, syksy 2017, 82 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen. Sosionomi (YAMK).
Suomalainen työyhteisö on yhä useammin monikulttuurinen. Kansainvälistymisen ja eri taustoista tulevien työntekijöiden määrän lisääntymisen myötä myös johtaminen on uusien haasteiden edessä. Johtajalta muutos edellyttää entistä laaja-alaisempaa osaamista, halua kehittyä, sekä kykyä johtaa erilaisia ihmisiä.
Opinnäytetyön taustalla oli aiemmissa opinnoissa laadittu kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla etsittiin vastausta siihen, millaista johtamisosaamista monikulttuurisen työyhteisön johtaja tarvitsee. Tulosten perusteella määriteltiin monikulttuuriseen johtamiseen liittyvät osaamisalueet, jotka muodostavat tämän opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa sekä teoreettista tietoa että käytännön välineitä monimuotoisen työyhteisön johtamiseen sekä esimiehenä kehittymiseen.
Asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että monimuotoisen työyhteisön johtaminen on suunnan näyttämistä ja omalla esimerkillä johtamista. Johtaja näyttää suunnan sille, millainen toiminta, vuorovaikutus ja tunteiden ilmaisu yhteisös-sä on toivottavaa ja sallittua.
Laadukas monimuotoinen johtaminen edellyttää johtajalta tunneälyyn liittyviä taitoja - tilannetajua, hyviä vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, itsetuntemusta sekä itsensä johtamisen kykyä.
Monimuotoisen työyhteisön johtajalla tulisi olla kulttuuriosaamista- ja kokemusta, kykyä arvostaa yksilöä ja erilaisuutta. Henkilöstön kulttuurin ja elämäntapojen tuntemus edesauttaa hyvää johtamista sekä hyvien toimintatapojen suun-nittelua.
Monimuotoisen erilaisista ihmisistä koostuvan työyhteisön johtaminen on omaan kasvuun suostumista, vuorovaikutteista, erilaisuutta arvostavaa ja luottamusta rakentavaa, tunneälykästä esimerkillä johtamista.
Tämän opinnäytetyön perusteella tunneälykkäällä johtajalla on niitä osaami-sen edellytyksiä, joita monimuotoinen työyhteisö tarvitsee. Johtajien tunnetaitojen kehittämiseen, sekä monimuotoisuus- ja kulttuuriosaamisen lisäämiseen tulisikin tulevaisuuden työyhteisöissä ja johtamiskoulutuksissa kiinnittää erityistä huomiota.
Johtajana kehittymisen tueksi tekijä on laatinut työkirjan, jossa opinnäytetyön teoria ja käytäntö kohtaavat. Työkirja haastaa pysähtymään, pohtimaan ja oppimaan; sen avulla johtaja voi syventää omaa itsetuntemustaan, lisätä kulttuu-riosaamistaan sekä kehittää tunnetaitojaan. Työkirja julkaistaan erillisenä painotuotteena.
AVAINSANAT: moninaisuuden johtaminen, monikulttuurinen johtaminen, esimerkillä johtaminen, vuorovaikutus- ja tunnetaidot, tunne- ja kulttuuriäly.