PACE-asenne lasten mielenterveyshoitotyössä : oppimateriaalia sairaanhoitajakoulutuksen vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin
Kork, Laura; Lampila, Linda-Maija (2017)
Kork, Laura
Lampila, Linda-Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli PACE-asenne lasten mielenterveyshoitotyössä. Työelämäyhteytenä toimi Tampereen ammattikorkeakoulu, jolta opinnäytetyön aihe myös saatiin. Tavoitteena on tuottaa tietoa PACE-asenteesta ja tarkoituksena oli tehdä oppimateriaalia aiheesta TAMKin sairaanhoitajaopiskelijoiden vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mikä on PACE-asenne ja miten se on kehitetty, kuinka PACE-asennetta on käytetty ja missä sekä mitä etuja PACE-asenteella saavutetaan.
Menetelmänä oli toiminnallinen, tuotokseen painottuva opinnäytetyö. Perinteistä kirjallisuuskatsausta hyödynnettiin tiedonhaun ja sisällönanalyysin osalta, joiden pohjalta tulokset raportoitiin. Näihin tuloksiin perustuen tuotettiin oppimateriaali PowerPoint-esityksen muodossa, mikä oli työn toiminnallinen osuus.
PACE muodostuu sanoista playfulness (leikkisyys), acceptance (hyväksyntä), curiosity (uteliaisuus) ja empathy (empatia). Nämä tekijät ovat PACE:n keskeisimmät ominaisuudet, joiden kautta lapseen suhtaudutaan. PACE-asenne on kehitetty osana DDP-terapiaa (The Dyadic Developmental Psychotherapy). PACE:n kohderyhmänä ovat lapset, joilla on puutteita käyttäytymisen kehityksessä ja kiintymyssuhteiden luomisessa. Menetelmän tarkoituksena on auttaa lasta muodostamaan kiintymyssuhde hoitajiinsa. PACE:n kautta lapsi pääsee myös käsittelemään traumaattisia kokemuksiaan. PACE:sta voidaan vielä erottaa PLACE, johon on lisätty love eli rakkaus lasta kohtaan. PLACE on tarkoitettu erityisesti lapsen vanhemman tai muun ensisijaisen hoitajan käyttöön. PACE-asenne sellaisenaan taas sopii myös muun ammattilaisen, kuten terapeutin tai hoitajan asennoitumistavaksi lasta kohtaan. Työssä kävi ilmi, että asenteen käyttöä on sovellettu esimerkiksi lastenkodeissa ja koulumaailmassa.
Opinnäytetyön tuloksista tuotettua oppimateriaalia voidaan hyödyntää erityisesti sairaanhoitajakoulutuksen vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa, jotka suuntautuvat päihde- ja mielenterveyshoitotyöhön. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään, että samasta aiheesta tehtäisiin opinnäytetyö siten, että haastatellaan PACE-asennetta käyttäneitä ammattilaisia, kuten lastenpsykiatrian hoitajia. Näin saataisiin PACE-asenteen käytännön osaaminen näkyväksi, sillä tällä hetkellä kirjallista materiaalia käytännön kokemuksista on vähänlaisesti.
Menetelmänä oli toiminnallinen, tuotokseen painottuva opinnäytetyö. Perinteistä kirjallisuuskatsausta hyödynnettiin tiedonhaun ja sisällönanalyysin osalta, joiden pohjalta tulokset raportoitiin. Näihin tuloksiin perustuen tuotettiin oppimateriaali PowerPoint-esityksen muodossa, mikä oli työn toiminnallinen osuus.
PACE muodostuu sanoista playfulness (leikkisyys), acceptance (hyväksyntä), curiosity (uteliaisuus) ja empathy (empatia). Nämä tekijät ovat PACE:n keskeisimmät ominaisuudet, joiden kautta lapseen suhtaudutaan. PACE-asenne on kehitetty osana DDP-terapiaa (The Dyadic Developmental Psychotherapy). PACE:n kohderyhmänä ovat lapset, joilla on puutteita käyttäytymisen kehityksessä ja kiintymyssuhteiden luomisessa. Menetelmän tarkoituksena on auttaa lasta muodostamaan kiintymyssuhde hoitajiinsa. PACE:n kautta lapsi pääsee myös käsittelemään traumaattisia kokemuksiaan. PACE:sta voidaan vielä erottaa PLACE, johon on lisätty love eli rakkaus lasta kohtaan. PLACE on tarkoitettu erityisesti lapsen vanhemman tai muun ensisijaisen hoitajan käyttöön. PACE-asenne sellaisenaan taas sopii myös muun ammattilaisen, kuten terapeutin tai hoitajan asennoitumistavaksi lasta kohtaan. Työssä kävi ilmi, että asenteen käyttöä on sovellettu esimerkiksi lastenkodeissa ja koulumaailmassa.
Opinnäytetyön tuloksista tuotettua oppimateriaalia voidaan hyödyntää erityisesti sairaanhoitajakoulutuksen vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa, jotka suuntautuvat päihde- ja mielenterveyshoitotyöhön. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään, että samasta aiheesta tehtäisiin opinnäytetyö siten, että haastatellaan PACE-asennetta käyttäneitä ammattilaisia, kuten lastenpsykiatrian hoitajia. Näin saataisiin PACE-asenteen käytännön osaaminen näkyväksi, sillä tällä hetkellä kirjallista materiaalia käytännön kokemuksista on vähänlaisesti.