The Attractiveness of Online Travel Agencies – Cultural Differences in Online Buying Behavior
Mäkinen, Juko (2017)
Mäkinen, Juko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718247
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten päätöksiin ostaa matkapalveluja verkosta ja millaisia kulttuuritaustaan perustuvia eroja ihmisten ostokäyttäytymisessä mahdollisesti esiintyy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskustellaan tutkimusaiheen keskeisistä käsitteistä ja lisäksi matkapalveluiden verkko-ostamisen mahdollisista hyödyistä sekä haitoista. Tutkimuksessa hyödynnetyt teoriat esitellään myös teoreettisessa viitekehyksessä lyhyesti. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin pääosin Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa kvantitatiivisena tutkimuksena. Opiskelijoille lähetettiin kysely, jossa esitettiin kysymyksiä liittyen ostokäyttäytymiseen ja matkailutottumuksiin.
Tulokset osoittavat, että matkapalvelujen varaaminen verkossa koetaan nopeaksi ja helpoksi verrattuna perinteisiin matkatoimistoihin. Turvallisuus ja luotettavuus ovat kuitenkin tärkeitä tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle. Pienen vastaajamäärän vuoksi merkittäviä kulttuuriin perustuvia eroja tuloksista ei voitu havaita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskustellaan tutkimusaiheen keskeisistä käsitteistä ja lisäksi matkapalveluiden verkko-ostamisen mahdollisista hyödyistä sekä haitoista. Tutkimuksessa hyödynnetyt teoriat esitellään myös teoreettisessa viitekehyksessä lyhyesti. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin pääosin Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa kvantitatiivisena tutkimuksena. Opiskelijoille lähetettiin kysely, jossa esitettiin kysymyksiä liittyen ostokäyttäytymiseen ja matkailutottumuksiin.
Tulokset osoittavat, että matkapalvelujen varaaminen verkossa koetaan nopeaksi ja helpoksi verrattuna perinteisiin matkatoimistoihin. Turvallisuus ja luotettavuus ovat kuitenkin tärkeitä tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle. Pienen vastaajamäärän vuoksi merkittäviä kulttuuriin perustuvia eroja tuloksista ei voitu havaita.