Onnistutaan yhdessä : Kuuntelemalla kohti dialogista johtamista
Järvenpää, Jaana; Sui, Terhi (2017)
Järvenpää, Jaana
Sui, Terhi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618236
Tiivistelmä
Onnistutaan yhdessä - kuuntelemalla kohti dialogista johtamista on dialogiseen ajatteluun perustuva opinnäytetyö joka toteutettiin kevään 2017 aikana Pirkanmaalla. Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää, miten dialogisuus ilmenee ja kuinka se ymmärretään. Tutkimuksen lähtökohtana Touhula Varhaiskasvatuksen strategiaan perustuva esimiesten johtamistaitojen kehittäminen. Aikaisempien tutkimusten mukaan esimiehen johtamistaidolla on suuri merkitys yritysten menestymisessä. Dialogisuudesta puhutaan ja sitä tutkitaan ympäri maailmaa. Tässä tutkimuksessa dialogisuutta tarkasteltiin kuunteluun perustuvan näkökulman pohjalta.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin avoimella kyselykaavakkeella ja yhden viikkopalaverin videoinnin avulla kahdessa päiväkodissa. Kyselykaavakkeen avulla pyrittiin saamaan esille henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia dialogisuudesta työyhteisössä. Viikkopalaverit videoitiin, jotta kyselyn perusteella esiin nousseita toimintatapoja voitaisiin huolellisesti havainnoida. Videoinnin avulla havainnoitiin kuuntelevaa ja ei kuuntelevaa toimintaa. Kyselykaavakkeen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä ja videoinnin analysoinnissa hyödynnettiin keskustelunanalyysin antamia näkökulmia.
Tutkittavissa päiväkodeissa oli tietoa dialogisuudesta ja sitä koettiin ilmenevän päiväkodin arjessa. Dialogisuuden ilmenemisessä oli kuitenkin yksiköiden välillä selviä eroja. Kuuntelutaitojen kehittämiselle koettiin kummassakin yksikössä olevan tarvetta. Tutkimusaineistosta nousi esille kuuntelevan ja ei kuuntelevan toiminnan muotoja.
Kuuntelemisen opettelemiseen toivottiin lisää koulutusta. Tulokseksi saatiin, että kuulluksi tuleminen koettiin olevan myös yksi vaikutin omaan työhyvinvointiin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialoginen johtaminen ja kuunteleminen vaativat opettelemista, mutta sitä voidaan oppia harjoittelemalla päiväkodin arjessa. Esimiehillä on mahdollisuus vaikuttaa kuuntelukäytäntöjen kehittämiseen työyhteisöissä. Tutkimuksen avulla syntyneitä kehitysideoita voidaan hyödyntää työyhteisöissä, joissa ollaan kiinnostuneita ja innostuneita kehittämään kuuntelutaitoja.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin avoimella kyselykaavakkeella ja yhden viikkopalaverin videoinnin avulla kahdessa päiväkodissa. Kyselykaavakkeen avulla pyrittiin saamaan esille henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia dialogisuudesta työyhteisössä. Viikkopalaverit videoitiin, jotta kyselyn perusteella esiin nousseita toimintatapoja voitaisiin huolellisesti havainnoida. Videoinnin avulla havainnoitiin kuuntelevaa ja ei kuuntelevaa toimintaa. Kyselykaavakkeen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä ja videoinnin analysoinnissa hyödynnettiin keskustelunanalyysin antamia näkökulmia.
Tutkittavissa päiväkodeissa oli tietoa dialogisuudesta ja sitä koettiin ilmenevän päiväkodin arjessa. Dialogisuuden ilmenemisessä oli kuitenkin yksiköiden välillä selviä eroja. Kuuntelutaitojen kehittämiselle koettiin kummassakin yksikössä olevan tarvetta. Tutkimusaineistosta nousi esille kuuntelevan ja ei kuuntelevan toiminnan muotoja.
Kuuntelemisen opettelemiseen toivottiin lisää koulutusta. Tulokseksi saatiin, että kuulluksi tuleminen koettiin olevan myös yksi vaikutin omaan työhyvinvointiin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että dialoginen johtaminen ja kuunteleminen vaativat opettelemista, mutta sitä voidaan oppia harjoittelemalla päiväkodin arjessa. Esimiehillä on mahdollisuus vaikuttaa kuuntelukäytäntöjen kehittämiseen työyhteisöissä. Tutkimuksen avulla syntyneitä kehitysideoita voidaan hyödyntää työyhteisöissä, joissa ollaan kiinnostuneita ja innostuneita kehittämään kuuntelutaitoja.