Patient/klientsäkerhetsplan : Vad bör en patient/klientsäkerhetsplan innehålla enligt Finlands lagstiftning
Nygård-Kukko, Susanne (2017)
Nygård-Kukko, Susanne
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on lakeja ja asetuksia tutkimalla kuvata mitä potilas/asiakasturvallisuussuunnitelma pitää sisältää ja päivittää Kristiinankaupungin perusturvakeskuksen laatu- ja potilas/asiakassuunnitelma varmistaakseen turvallisen ja laadukkaan hoidon. Teoreettisena lähtökohtana on käytetty Kerstin Segestenin käsite turvallisuus. Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin Arksey ja O ́Malleyn scoping review. Materiaali opinnäytetyöhön haettiin pääasiallisesti Suomen lainsäädännöstä mutta myös manuaalista hakua käytettiin. Materiaali on analysoitu Arkesey ja O ́Mallyn kuuden scoping review-askeleen mukaan.
Analyysin perusteella potilas/asiakassuunnitelma tulisi sisältää potilasturvallisuutta edistävät johtamisen käytännöt, johdon vastuu ja avoimen turvallisuuskulttuurin periaatteita, käytäntöjä ja menetelmiä. Potilas/asiakasturvallisuussuunnitelmassa pitäisi myös käsitellä henkilökunnan, potilaan ja omaisten osallistumista; koulutus, ohjaus, riskien hallinta ja laadunhallintaasiakirjat ja raportointi; ilmoitusjärjestelmät sekä korjaavat toimenpiteet; yhteistyö yksiköiden välillä ja sairaanhoitopiirissä. Nämä kohdat kuvataan opinnäytetyön taustassa ja yhdistetään Kristiinankaupungin perusturvakeskuksen laatu- ja potilas/asiakasturvallisuussuunnitelmaan. Suunnitelma käsittää kolme osaa. Tämän opinnäytetyön tulos sisältää kaksi osaa. Osa yksi sisältää organisaation toimintaympäristön, turvallisuuspolitiikan ja lainsäädännön ja osa kaksi potilas/asiakasturvallisuustyön organisointi.
Kristiinankaupungin perusturvakeskuksen laatu- ja potilas/asiakas turvallisuus suunnitelma on lakisääteinen dokumentti ja turvallisuusopas etenkin henkilökunnalle mutta myös potilaille ja omaisille.
Analyysin perusteella potilas/asiakassuunnitelma tulisi sisältää potilasturvallisuutta edistävät johtamisen käytännöt, johdon vastuu ja avoimen turvallisuuskulttuurin periaatteita, käytäntöjä ja menetelmiä. Potilas/asiakasturvallisuussuunnitelmassa pitäisi myös käsitellä henkilökunnan, potilaan ja omaisten osallistumista; koulutus, ohjaus, riskien hallinta ja laadunhallintaasiakirjat ja raportointi; ilmoitusjärjestelmät sekä korjaavat toimenpiteet; yhteistyö yksiköiden välillä ja sairaanhoitopiirissä. Nämä kohdat kuvataan opinnäytetyön taustassa ja yhdistetään Kristiinankaupungin perusturvakeskuksen laatu- ja potilas/asiakasturvallisuussuunnitelmaan. Suunnitelma käsittää kolme osaa. Tämän opinnäytetyön tulos sisältää kaksi osaa. Osa yksi sisältää organisaation toimintaympäristön, turvallisuuspolitiikan ja lainsäädännön ja osa kaksi potilas/asiakasturvallisuustyön organisointi.
Kristiinankaupungin perusturvakeskuksen laatu- ja potilas/asiakas turvallisuus suunnitelma on lakisääteinen dokumentti ja turvallisuusopas etenkin henkilökunnalle mutta myös potilaille ja omaisille.