Alle kolmevuotiaiden lasten päivähoidon aloitus Paavolan päiväkodissa
Värrälä, Ella; Leskinen, Viivi-Maria; Nissilä, Jasmin (2017)
Värrälä, Ella
Leskinen, Viivi-Maria
Nissilä, Jasmin
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518155
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkimme alle kolmevuotiaiden lasten päivähoidon aloitusta Paavolan päiväkodissa, Lahdessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työntekijöiden ja perheiden näkemyksiä siitä, kuinka he kokivat päivähoidon sen hetkiset aloituskäytänteet ja millaiseksi he toivoisivat niiden kehittyvän. Tämän pohjalta tavoitteenamme oli luoda opas päivähoidon aloituksen tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli oppaan myötä luoda perusta yhtenäisempien aloituskäytänteiden muodostumiselle. Lisäksi työn kautta toimme esiin, kuinka lasta ja perhettä voidaan tukea muutoksessa sekä kuinka lapsi saattaa reagoida uuteen elämäntilanteeseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin kyselylomakkeilla, joihin vastasivat päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten ryhmien työntekijät sekä kyseisten ryhmien lasten vanhemmat. Kyselylomakkeiden teemoina olivat päivähoidon aloittaminen, aloituskäytänteet ja niiden kehittäminen. Vastauksia kyselyyn saimme vanhemmilta yhteensä 7 ja työntekijöiltä 13. Aineistot analysoitiin teemoittelua ja sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että aloituskäytänteisiin oltiin suhteellisen tyytyväisiä. Saatujen tulosten kautta kehittämisehdotuksiksi nousivat aloituskäytänteiden sisältöihin liittyvät tekijät. Perheiden ja työntekijöiden vastauksista ilmeni muun muassa tarve pidemmälle tutustumisjaksolle. Molemmat osapuolet painottivat avoimen yhteistyön merkitystä erityisesti päivähoidon aloitusvaiheessa. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä toimeksiantajan kehittäessä aloituskäytänteitä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö tutkimuksen aineiston kerääminen toteutettiin kyselylomakkeilla, joihin vastasivat päiväkodin alle kolmevuotiaiden lasten ryhmien työntekijät sekä kyseisten ryhmien lasten vanhemmat. Kyselylomakkeiden teemoina olivat päivähoidon aloittaminen, aloituskäytänteet ja niiden kehittäminen. Vastauksia kyselyyn saimme vanhemmilta yhteensä 7 ja työntekijöiltä 13. Aineistot analysoitiin teemoittelua ja sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että aloituskäytänteisiin oltiin suhteellisen tyytyväisiä. Saatujen tulosten kautta kehittämisehdotuksiksi nousivat aloituskäytänteiden sisältöihin liittyvät tekijät. Perheiden ja työntekijöiden vastauksista ilmeni muun muassa tarve pidemmälle tutustumisjaksolle. Molemmat osapuolet painottivat avoimen yhteistyön merkitystä erityisesti päivähoidon aloitusvaiheessa. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä toimeksiantajan kehittäessä aloituskäytänteitä.