Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa : keinoja osallisuuden vahvistamiseksi
Tikka, Liisa (2017)
Tikka, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja varhaiskasvatuksessa työskenteleville vanhempien osallisuuden vahvistamiseksi varhaiskasvatuksessa. Tavoite pohjautui syksyllä 2017 voimaantulleen ja varhaiskasvatuslakiin perustuvan Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) tavoitteille, vanhempien osallisuutta edistävien toimintatapojen sekä rakenteiden kehittämisestä.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä teoriaan pohjautuva sisällönanalyysi. Tutkimusrunko oli muodostettu aikaisempaan tutkimukseen pohjautuen, niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat vanhemman vahvempaan osallisuuteen palveluissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, jonka kysymykset oli laadittu varhaiskasvatusympäristöön sopiviksi. Keinoja oli tarkoituksena löytää sekä vanhempien, että varhaiskasvattajien omakohtaisista kokemuksista ja merkityksistä. Aineisto kerättiin yhteistyössä Espoon kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatuksen kanssa, Leppävaaran alueen päiväkodeilta ja ryhmäperhepäiväkodeilta.
Osallisuuden kokemisen keskeisenä määrittelykriteerinä pidetään yksilön omaa tunnetta siitä, onko hän osallinen. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että on olemassa keinoja, miten vanhemman osallisuutta voitaisiin vahvistaa varhaiskasvatuksessa. Osallisuuteen vaikuttavien keinojen huomiointi näyttäisi kuitenkin edellyttävän varhaiskasvattajilta myös oivallusta siitä, miten tärkeää vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on sekä rohkeutta ottaa vanhemmat enemmän osallisiksi päiväkodin arkeen.
Opinnäytetyöhön osallistuvat vanhemmat ja varhaiskasvattajat antoivat monipuolisia osallistamistapoja ja ideoita, joita voitaisiin ottaa varhaiskasvatustyön käyttöön laajemminkin. Lisäksi näistä keinoista koottua yhteistyömallia voitaisiin käyttää työvälineenä vanhemman osallisuutta edistävien toimintatapojen sekä rakenteiden kehittämisessä. Sen avulla voidaan suunnitella, arvioida ja kehittää vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä teoriaan pohjautuva sisällönanalyysi. Tutkimusrunko oli muodostettu aikaisempaan tutkimukseen pohjautuen, niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat vanhemman vahvempaan osallisuuteen palveluissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, jonka kysymykset oli laadittu varhaiskasvatusympäristöön sopiviksi. Keinoja oli tarkoituksena löytää sekä vanhempien, että varhaiskasvattajien omakohtaisista kokemuksista ja merkityksistä. Aineisto kerättiin yhteistyössä Espoon kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatuksen kanssa, Leppävaaran alueen päiväkodeilta ja ryhmäperhepäiväkodeilta.
Osallisuuden kokemisen keskeisenä määrittelykriteerinä pidetään yksilön omaa tunnetta siitä, onko hän osallinen. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että on olemassa keinoja, miten vanhemman osallisuutta voitaisiin vahvistaa varhaiskasvatuksessa. Osallisuuteen vaikuttavien keinojen huomiointi näyttäisi kuitenkin edellyttävän varhaiskasvattajilta myös oivallusta siitä, miten tärkeää vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on sekä rohkeutta ottaa vanhemmat enemmän osallisiksi päiväkodin arkeen.
Opinnäytetyöhön osallistuvat vanhemmat ja varhaiskasvattajat antoivat monipuolisia osallistamistapoja ja ideoita, joita voitaisiin ottaa varhaiskasvatustyön käyttöön laajemminkin. Lisäksi näistä keinoista koottua yhteistyömallia voitaisiin käyttää työvälineenä vanhemman osallisuutta edistävien toimintatapojen sekä rakenteiden kehittämisessä. Sen avulla voidaan suunnitella, arvioida ja kehittää vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa.