Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen Ravintolalaiva m/s Marialle
Markkanen, Rakel (2017)
Markkanen, Rakel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518133
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät on otettava huomioon yrityksen digitaalisen markkinoinninsuunnitelman tekemisessä mahdollisimman laajan asiakaskunnan saavuttamiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin produktina, jonka tuotoksena suunniteltiin toi-meksiantajayritykselle, Ravintolalaiva m/s Marialle, digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Digitaalinen markkinointisuunnitelma on toimeksiantajayritykselle ajankohtainen, sillä sel-laista ei ole aikaisemmin laadittu liiketoiminnan pohjalle. Lisäksi yritykseltä ei löydy tällä het-kellä kotisivuja digitaalisen markkinoinnin tueksi.
Työn tietoperusta jaettiin kolmeen päälukuun, joista ensimmäisessä käsitellään digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimista yrityksen näkökulmasta. Digitaalisen markkinointi-suunnitelman pohjalla käytettiin SOSTAC-mallia. SOSTAC on 1990-luvulla markkinoinnin suunnittelun avuksi luotu malli. Yritys pystyy SOSTAC-mallin avulla tarkastelemaan mark-kinointitoimenpiteitään laaja-alaisesti ja näin kehittämään markkinointistrategiaansa halut-tuun suuntaan.
Toisessa pääluvussa syvennyttiin digitaalisen markkinoinnin kanaviin, joiden avulla toimek-siantajayritys saavuttaisi lisää potentiaalisia asiakkaita. Markkinoinnin kanaviksi rajattiin ko-tisivut, sosiaalinen media keskittyen erityisesti Facebook-kanavaan sekä Yelp ja TripAdvi-sor -palveluihin. Lisäksi tutkittiin, kuinka hakukoneoptimointi sekä -markkinointi voivat pa-rantaa yrityksen näkyvyyttä digitaalisen median kanavissa ja vahvistaa yrityksen kilpailu-kykyä jatkuvasti kehittyvässä ympäristössä. Viimeisessä pääluvussa käsiteltiin markkinoin-tiviestintää osana yrityksen digitaalista markkinointia.
Produktin päätavoitteena oli kehittää Ravintolalaiva m/s Marialle digitaalinen markkinointi-suunnitelma keskittyen erityisesti yrityksen kannalta tärkeimpiin markkinointikanaviin. Li-säksi digitaalisen median kanavien kehittämisessä keskityttiin hakusanaoptimointiin mah-dollisimman suuren näkyvyyden saamiseksi. Tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayrityk-selle kotisivu-ehdotelma, joka voitaisiin ottaa käyttöön kesäkaudelle 2018. Kotisivu-ehdotelma toteutettiin WordPress-julkaisualustalla. Lisäksi jo olemassa olevia Facebook-sivuja haluttiin kehittää markkinoinnin parantamiseksi sekä jo olemassa olevien, että uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Produktissa pohdittiin myös, kuinka Ravintola-laiva m/s Maria pystyisi tulevaisuudessa tavoittamaan tehokkaammin kansainvälisiä mat-kailijoita Yelp ja TripAdvisor -palveluiden avulla.
Työn tietoperusta jaettiin kolmeen päälukuun, joista ensimmäisessä käsitellään digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimista yrityksen näkökulmasta. Digitaalisen markkinointi-suunnitelman pohjalla käytettiin SOSTAC-mallia. SOSTAC on 1990-luvulla markkinoinnin suunnittelun avuksi luotu malli. Yritys pystyy SOSTAC-mallin avulla tarkastelemaan mark-kinointitoimenpiteitään laaja-alaisesti ja näin kehittämään markkinointistrategiaansa halut-tuun suuntaan.
Toisessa pääluvussa syvennyttiin digitaalisen markkinoinnin kanaviin, joiden avulla toimek-siantajayritys saavuttaisi lisää potentiaalisia asiakkaita. Markkinoinnin kanaviksi rajattiin ko-tisivut, sosiaalinen media keskittyen erityisesti Facebook-kanavaan sekä Yelp ja TripAdvi-sor -palveluihin. Lisäksi tutkittiin, kuinka hakukoneoptimointi sekä -markkinointi voivat pa-rantaa yrityksen näkyvyyttä digitaalisen median kanavissa ja vahvistaa yrityksen kilpailu-kykyä jatkuvasti kehittyvässä ympäristössä. Viimeisessä pääluvussa käsiteltiin markkinoin-tiviestintää osana yrityksen digitaalista markkinointia.
Produktin päätavoitteena oli kehittää Ravintolalaiva m/s Marialle digitaalinen markkinointi-suunnitelma keskittyen erityisesti yrityksen kannalta tärkeimpiin markkinointikanaviin. Li-säksi digitaalisen median kanavien kehittämisessä keskityttiin hakusanaoptimointiin mah-dollisimman suuren näkyvyyden saamiseksi. Tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayrityk-selle kotisivu-ehdotelma, joka voitaisiin ottaa käyttöön kesäkaudelle 2018. Kotisivu-ehdotelma toteutettiin WordPress-julkaisualustalla. Lisäksi jo olemassa olevia Facebook-sivuja haluttiin kehittää markkinoinnin parantamiseksi sekä jo olemassa olevien, että uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Produktissa pohdittiin myös, kuinka Ravintola-laiva m/s Maria pystyisi tulevaisuudessa tavoittamaan tehokkaammin kansainvälisiä mat-kailijoita Yelp ja TripAdvisor -palveluiden avulla.