Toiminnallisten ja luovien harjoitteiden haasteet ohjauksessa Kepeli-hankkeessa
Pesonen, Elina; Saarainen, Tuuli (2017)
Pesonen, Elina
Saarainen, Tuuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518130
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Kepeli-hankkeen toimeksiantona ja keskittyy ohjaajien kokemiin haasteisiin Kepeli-hankkeen maahanmuuttajaryhmien toiminnallisten ja luovien harjoitteiden ohjauksessa. Kepeli-hanke on Metropolia ammattikorkeakoulun vuosina 2016-2018 koordinoima hanke, jossa kehitetään kehollisia ja pelillisiä harjoitteita kotoutumisen tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoa ryhmien ohjaukseen liittyvistä haasteista ja siirtää tietoa ohjaajilta hankkeelle.
Opinnäytetyön taustoitus sisältää tietoa maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyen. Tutkielmassa esitellään erilaisia teorioita ohjaamiseen, opettamiseen ja oppimiseen liittyen, joista aktivoiva opetus edustaa Kepelin ja kenties nykypäivän ajattelua opettamisesta ja oppimisesta. Se esittelee ajatuksen siitä, kuinka opettajan ja ohjaajan paikka on muuttunut pelkästä tiedon antajasta opiskelijan rinnalla kulkijaksi. Opetuksen monimuotoisuus ja virikkeellisyys korostuvat uudenlaisessa opetustyylissä, joka haastaa tilat, välineet sekä ohjaajat.
Opinnäytetyö on laadullista tutkimusta. Aineiston keräämiseen on käytetty teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Haastateltaviksi valikoitui Kepeli-hankkeen maahanmuuttajaryhmien ohjaajia ja osallistuva havainnointi suoritettiin Kepelin työpajassa sekä opiskelijaryhmän ohjauskertaa seuraamalla. Tutkielman aineistot täydentävät toisiaan ja kuvaavat tutkittavan aiheen tarkemmin ja laajemmin. Aineistot on litteroitu, jonka jälkeen ne on teemoiteltu ja koottu uudelleen aineistosta tehtyjen havaintojen perusteella.
Aineiston perusteella ohjaamiseen liittyy paljon erilaisia haasteita, jotka voidaan karkeasti jaotella ulkoisiin sekä sisäisiin haasteisiin. Moni haasteista liittyy ryhmien toimimiseen matalan kynnyksen periaatteen mukaan, josta seuraa osallistujien vaihtuvuus ja toiminnan suunnittelemisen vaikeus. Myös ryhmäytyminen, luottamuksen syntyminen ja vertaistuen löytäminen vaikeutuvat vaihtuvuuden vuoksi. Tilat luovat harjoitteiden ohjaamiseen omat haasteensa. Aineiston ja teorian vuoropuhelusta ei selviä vaaditaanko toiminnallisten ja luovien harjoitteiden ohjaamiseen erityispiirteitä tai -osaamista. Ohjaajalta edellytetään kuitenkin ohjaustilanteessa kykyä inspiroida ja houkutella esiin osallistujan luovuus sekä oppimispotentiaali sopiviksi konstruoiduilla harjoitteilla.
Opinnäytetyön taustoitus sisältää tietoa maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyen. Tutkielmassa esitellään erilaisia teorioita ohjaamiseen, opettamiseen ja oppimiseen liittyen, joista aktivoiva opetus edustaa Kepelin ja kenties nykypäivän ajattelua opettamisesta ja oppimisesta. Se esittelee ajatuksen siitä, kuinka opettajan ja ohjaajan paikka on muuttunut pelkästä tiedon antajasta opiskelijan rinnalla kulkijaksi. Opetuksen monimuotoisuus ja virikkeellisyys korostuvat uudenlaisessa opetustyylissä, joka haastaa tilat, välineet sekä ohjaajat.
Opinnäytetyö on laadullista tutkimusta. Aineiston keräämiseen on käytetty teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Haastateltaviksi valikoitui Kepeli-hankkeen maahanmuuttajaryhmien ohjaajia ja osallistuva havainnointi suoritettiin Kepelin työpajassa sekä opiskelijaryhmän ohjauskertaa seuraamalla. Tutkielman aineistot täydentävät toisiaan ja kuvaavat tutkittavan aiheen tarkemmin ja laajemmin. Aineistot on litteroitu, jonka jälkeen ne on teemoiteltu ja koottu uudelleen aineistosta tehtyjen havaintojen perusteella.
Aineiston perusteella ohjaamiseen liittyy paljon erilaisia haasteita, jotka voidaan karkeasti jaotella ulkoisiin sekä sisäisiin haasteisiin. Moni haasteista liittyy ryhmien toimimiseen matalan kynnyksen periaatteen mukaan, josta seuraa osallistujien vaihtuvuus ja toiminnan suunnittelemisen vaikeus. Myös ryhmäytyminen, luottamuksen syntyminen ja vertaistuen löytäminen vaikeutuvat vaihtuvuuden vuoksi. Tilat luovat harjoitteiden ohjaamiseen omat haasteensa. Aineiston ja teorian vuoropuhelusta ei selviä vaaditaanko toiminnallisten ja luovien harjoitteiden ohjaamiseen erityispiirteitä tai -osaamista. Ohjaajalta edellytetään kuitenkin ohjaustilanteessa kykyä inspiroida ja houkutella esiin osallistujan luovuus sekä oppimispotentiaali sopiviksi konstruoiduilla harjoitteilla.