Sosiaalisen median opas Universal Music Finlandin artisteille
Juntunen, Vilja (2017)
Juntunen, Vilja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418097
Tiivistelmä
Artistit ovat läpi historian olleet seurattuja julkisuuden hahmoja, vaikutusvaltaisia esikuvia ja inspiroivia roolimalleja kuuntelijoilleen. Ihmiset ovat luonnostaan uteliaita ja kiinnostuneita tietämään, minkälainen henkilö on musiikin takana ja millaista on hänen elämänsä studioiden ja konserttilavojen ulkopuolella. Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden seurata artistien elämää uudella tavalla ja tuo artistit osaksi kuuntelijoiden päivittäistä elämää. Sosiaalisen median kasvattaessa suosiotaan jatkuvalla otteella, artistien mahdollisuudet seuraajiensa vaikuttamiseen kasvavat. Miten artistit voivat käyttää sosiaalista mediaa edesauttaakseen menestystään ja kasvattaakseen tunnettavuuttaan?
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Universal Music Finland -levy-yhtiölle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ajantasainen sosiaalisen median opas Universal Music Finlandin artisteille. Sosiaalinen media kuuluu tänä päivänä artistien työnkuvaan ja oppaan tarkoituksena on auttaa artisteja pysymään sosiaalisen median kehityksen mukana, tekemään toimivia julkaisuja ja tehostamaan musiikin markkinointia, josta hyötyy artistien lisäksi myös levy-yhtiö. Toimeksiantaja voi hyödyntää opasta esimerkiksi järjestäessään sosiaalisen median koulutuksia artisteille, mutta opas toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena. Usein artistit, jotka ovat epävarmoja jonkin sosiaalisen median kanavan käytöstä, tarvitsevat vain rohkaisun lisäksi yksinkertaisen ja havainnollistavan ohjeistuksen – tätä sosiaalisen median opas tarjoaa artisteille helpottaen toimeksiantajan työtä.
Opas pitää sisällään perusohjeet Facebookin, Instagramin, Snapchatin ja Twitterin käyttöön, perehtyy tarkemmin kanavien erityisesti artisteille hyödyllisiin ominaisuuksiin sekä antaa vinkkejä onnistumiseen havainnollistavien esimerkkien kera. Opas perustuu opinnäytetyön tietoperustaan, kirjoittajan omiin työelämästä kertyneisiin kokemuksiin sosiaalisesta mediasta sekä toimeksiantajan edustajan kanssa käytyyn haastatteluun.
Opinnäytetyön tietoperusta jakaantuu kahteen erilliseen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, perehdytään lyhyesti sen historiaan, hyvin menestyneisiin kanaviin sekä tutustutaan suomalaisten sosiaalisen median käyttöön. Seuraavassa osiossa tutkitaan sosiaalista mediaa enemmän artistin ja levy-yhtiön näkökulmasta. Osiossa tutkitaan vahvan henkilöbrändin rakentamista sosiaalisessa mediassa ja sen tuomia hyötyjä artisteille sekä pohditaan konkreettisten esimerkkien avulla sitä, miten artistien kannattaisi toimia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä esitellään myös lyhyesti Suomen musiikkialaa ja Universal Music Finlandia yrityksenä.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa keväällä 2017 ja toteutettiin syksyn 2017 aikana.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Universal Music Finland -levy-yhtiölle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ajantasainen sosiaalisen median opas Universal Music Finlandin artisteille. Sosiaalinen media kuuluu tänä päivänä artistien työnkuvaan ja oppaan tarkoituksena on auttaa artisteja pysymään sosiaalisen median kehityksen mukana, tekemään toimivia julkaisuja ja tehostamaan musiikin markkinointia, josta hyötyy artistien lisäksi myös levy-yhtiö. Toimeksiantaja voi hyödyntää opasta esimerkiksi järjestäessään sosiaalisen median koulutuksia artisteille, mutta opas toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena. Usein artistit, jotka ovat epävarmoja jonkin sosiaalisen median kanavan käytöstä, tarvitsevat vain rohkaisun lisäksi yksinkertaisen ja havainnollistavan ohjeistuksen – tätä sosiaalisen median opas tarjoaa artisteille helpottaen toimeksiantajan työtä.
Opas pitää sisällään perusohjeet Facebookin, Instagramin, Snapchatin ja Twitterin käyttöön, perehtyy tarkemmin kanavien erityisesti artisteille hyödyllisiin ominaisuuksiin sekä antaa vinkkejä onnistumiseen havainnollistavien esimerkkien kera. Opas perustuu opinnäytetyön tietoperustaan, kirjoittajan omiin työelämästä kertyneisiin kokemuksiin sosiaalisesta mediasta sekä toimeksiantajan edustajan kanssa käytyyn haastatteluun.
Opinnäytetyön tietoperusta jakaantuu kahteen erilliseen osioon. Ensimmäisessä osiossa käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, perehdytään lyhyesti sen historiaan, hyvin menestyneisiin kanaviin sekä tutustutaan suomalaisten sosiaalisen median käyttöön. Seuraavassa osiossa tutkitaan sosiaalista mediaa enemmän artistin ja levy-yhtiön näkökulmasta. Osiossa tutkitaan vahvan henkilöbrändin rakentamista sosiaalisessa mediassa ja sen tuomia hyötyjä artisteille sekä pohditaan konkreettisten esimerkkien avulla sitä, miten artistien kannattaisi toimia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä esitellään myös lyhyesti Suomen musiikkialaa ja Universal Music Finlandia yrityksenä.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa keväällä 2017 ja toteutettiin syksyn 2017 aikana.