Seksuaalisuutta loukkaava väkivalta : Ja tuen asiakaslähtöisyys
Moring-Itkonen, Tanja (2017)
Moring-Itkonen, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418042
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Moring-Itkonen, Tanja. Seksuaalisuutta loukkaava väkivalta ja tuen asiakasläh-töisyys. Helsinki, syksy 2017, 76 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokivat Tukinainen ry:n ylläpitämän Raiskauskriisikeskus Tukinaisen tarjoamat akuuttivastaanoton palvelut. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä kautta asiakkaat ohjautuivat Raiskauskriisikeskus Tukinaiseen ja minne ohjautuivat jatkohoitoon. Tavoit-teena oli auttaa Raiskauskriisikeskus Tukinaista vastaamaan entistä paremmin Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edellyttämään asiakaslähtöisyyteen sekä auttaa sitä profiloitumaan uudistuneessa palvelukentässä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tuloksia analysoitiin määrällisin ja osin laadullisin menetelmin. Aineistonke-ruumenetelmänä käytettiin haastattelulomaketta, joka sisälsi monivalintakysy-myksiä sekä suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Puolistrukturoituun haastatte-luun osallistui kymmenen Raiskauskriisikeskus Tukinaisen akuuttivastaan-otolla vuosina 2015–2016 käynyttä asiakasta. Aineistonkeruu toteutettiin puhe-linhaastatteluna. Tutkimuksen lukumäärät syötettiin Microsoft Excel –taulukkolaskentaan ja niistä tehtiin kuvioita ja taulukoita, joita tulkittiin sanalli-sesti. Tämä selkeytti tulosten havainnointia.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Raiskauskriisikeskus Tu-kinaisen tarjoamiin akuuttivastaanoton palveluihin, avun vaikuttavuuteen ja saamaansa kohteluun. Palveluun ohjauksessa julkisen terveydenhuollon puolella oli haastattelujen mukaan ongelmia. Asiakkaat toivat esille, että toi-pumisen kannalta oli tärkeää tietää, että apua oli saatavissa niin pitkään, kuin siihen tunsi tarvetta. Asiakkaiden haastattelujen perusteella ammattilaisten asenteissa, suhtautumisessa ja tiedoissa on paljon puutteita.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että seksuaalisuutta loukkaavasta väkival-lasta toipuminen on yksilöllistä eikä sille voida asetta tarkkaa aikarajaa tai käyntimäärille tiukkaa ylärajaa. Seksuaalista väkivaltaa kokeneen jatkohoidon ja seurannan tulisi olla pitkäkestoista. Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan nykyi-selle ja tuleville ammattilaisille tulisi järjestää koulutusta, jolla voidaan edistää heidän taitojaan kohdata ja tunnistaa seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrit. On tärkeää, että asiakkaat kokisivat ensikontaktit sensitiivisinä, turvallisi-na ja avun saantiin kannustavina.
Asiasanat: raiskaus, seksuaalisuutta loukkaava väkivalta, asiakaslähtöisyys, toipuminen
Moring-Itkonen, Tanja. Seksuaalisuutta loukkaava väkivalta ja tuen asiakasläh-töisyys. Helsinki, syksy 2017, 76 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokivat Tukinainen ry:n ylläpitämän Raiskauskriisikeskus Tukinaisen tarjoamat akuuttivastaanoton palvelut. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä kautta asiakkaat ohjautuivat Raiskauskriisikeskus Tukinaiseen ja minne ohjautuivat jatkohoitoon. Tavoit-teena oli auttaa Raiskauskriisikeskus Tukinaista vastaamaan entistä paremmin Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edellyttämään asiakaslähtöisyyteen sekä auttaa sitä profiloitumaan uudistuneessa palvelukentässä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja tuloksia analysoitiin määrällisin ja osin laadullisin menetelmin. Aineistonke-ruumenetelmänä käytettiin haastattelulomaketta, joka sisälsi monivalintakysy-myksiä sekä suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Puolistrukturoituun haastatte-luun osallistui kymmenen Raiskauskriisikeskus Tukinaisen akuuttivastaan-otolla vuosina 2015–2016 käynyttä asiakasta. Aineistonkeruu toteutettiin puhe-linhaastatteluna. Tutkimuksen lukumäärät syötettiin Microsoft Excel –taulukkolaskentaan ja niistä tehtiin kuvioita ja taulukoita, joita tulkittiin sanalli-sesti. Tämä selkeytti tulosten havainnointia.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Raiskauskriisikeskus Tu-kinaisen tarjoamiin akuuttivastaanoton palveluihin, avun vaikuttavuuteen ja saamaansa kohteluun. Palveluun ohjauksessa julkisen terveydenhuollon puolella oli haastattelujen mukaan ongelmia. Asiakkaat toivat esille, että toi-pumisen kannalta oli tärkeää tietää, että apua oli saatavissa niin pitkään, kuin siihen tunsi tarvetta. Asiakkaiden haastattelujen perusteella ammattilaisten asenteissa, suhtautumisessa ja tiedoissa on paljon puutteita.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että seksuaalisuutta loukkaavasta väkival-lasta toipuminen on yksilöllistä eikä sille voida asetta tarkkaa aikarajaa tai käyntimäärille tiukkaa ylärajaa. Seksuaalista väkivaltaa kokeneen jatkohoidon ja seurannan tulisi olla pitkäkestoista. Sosiaali-, terveys- ja kirkon alan nykyi-selle ja tuleville ammattilaisille tulisi järjestää koulutusta, jolla voidaan edistää heidän taitojaan kohdata ja tunnistaa seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrit. On tärkeää, että asiakkaat kokisivat ensikontaktit sensitiivisinä, turvallisi-na ja avun saantiin kannustavina.
Asiasanat: raiskaus, seksuaalisuutta loukkaava väkivalta, asiakaslähtöisyys, toipuminen