Ammattikorkeakoulukirjastojen yhteisöllisyyteen vaikuttaminen : case Ammattikorkeakoulukirjastopäivät
Pihkasalo, Katja (2017)
Pihkasalo, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417986
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulukirjastopäivät ovat kirjastohenkilöstön tärkein ja suurin koulutus- ja kohtaamistapahtuma. Tavoitteena oli selvittää, millaisilla tavoilla tapahtumasuunnittelussa voidaan ottaa huomioon yhteisöllisyyden vahvistaminen, ja miten ammattikorkeakoulukirjastopäivillä voitaisiin vaikuttaa vahvistavasti ammattikorkeakoulukirjastojen yhteisöllisyyteen. Toimeksiantaja oli Ammattikorkeakoulujen kirjastoyhteistyökonsortio AMKIT.
Tutkimuksen tietopohjassa avattiin yhteisön, yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman käsitteitä.
Lisäksi käsiteltiin ammattikorkeakoulukirjastoyhteisön muodostumista, yhteisöllisyyden rakennusaineita sekä tapahtumatuotantoa ja sen vaiheita. Osallistujan tarpeita yhteisöllisessä tapahtumassa selvitettiin soveltamalla Maslown tarvehierarkiaa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistona olivat ammattikorkeakoulujen kirjastonjohtajille suunnattu kysely sekä vuoden 2016 ammattikorkeakoulukirjastopäivien kävijäpalaute.
Aineistosta paljastui ammattikorkeakoulukirjastopäivien tärkeys osallistujille ja koko yhteisölle.
Tutkimuksen tuloksena löytyi yhteisöllisyyteen tarvittavia osatekijöitä ja tapahtumasuunnitteluun sopivia yksityiskohtia, jotka muodostuivat osallistujien palautteista, toiveista ja kehittämisajatuksista.
Niiden perusteella ammattikorkeakoulukirjastopäivät voivat vahvistaa kirjastojen yhteisöllisyyttä.
Lopputuotoksena syntyi ideointi- ja suunnitteluopas yhteisöllisten AMK-kirjastopäivien toteutukseen.
Tutkimuksen tietopohjassa avattiin yhteisön, yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman käsitteitä.
Lisäksi käsiteltiin ammattikorkeakoulukirjastoyhteisön muodostumista, yhteisöllisyyden rakennusaineita sekä tapahtumatuotantoa ja sen vaiheita. Osallistujan tarpeita yhteisöllisessä tapahtumassa selvitettiin soveltamalla Maslown tarvehierarkiaa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Aineistona olivat ammattikorkeakoulujen kirjastonjohtajille suunnattu kysely sekä vuoden 2016 ammattikorkeakoulukirjastopäivien kävijäpalaute.
Aineistosta paljastui ammattikorkeakoulukirjastopäivien tärkeys osallistujille ja koko yhteisölle.
Tutkimuksen tuloksena löytyi yhteisöllisyyteen tarvittavia osatekijöitä ja tapahtumasuunnitteluun sopivia yksityiskohtia, jotka muodostuivat osallistujien palautteista, toiveista ja kehittämisajatuksista.
Niiden perusteella ammattikorkeakoulukirjastopäivät voivat vahvistaa kirjastojen yhteisöllisyyttä.
Lopputuotoksena syntyi ideointi- ja suunnitteluopas yhteisöllisten AMK-kirjastopäivien toteutukseen.