Data Center Disaster Recovery & Major Incident Management
Partio, Aliisa (2017)
Partio, Aliisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112417975
Tiivistelmä
Nykyinen tietoyhteiskunta on muuttumassa enemmän virtuaaliseksi, enemmän 24/7 luonteiseksi ja enemmän käyttäjälähtöiseksi. Yritykset ja organisaatiot ovat saaneet vastaansa uudenlaisia vaatimuksia, jotka edellyttävät jatkuvaa käytettävyyttä. Organisaatiot elävät periaatteella, että heidän palvelunsa ovat jatkuvasti käytettävissä, mikä on puolestaan luonut tarpeen rakentaa toimiva palautumissuunnitelma. On olemassa oletus, että tietojärjestelmät toimivat aina, ja aiemmin verkkosivuilla olleet ilmoitukset käynnissä olevasta käyttökatkosta ovat muuttumassa historian havinaksi.
Katastrofi- ja palautussuunnitelmat ovat muodostuneet monen yrityksen kulmakiviksi. Ilman toimivaa tietojärjestelmää, uhkaa yrityksiä liiketappiot ja pahimmassa tapauksessa jopa liiketoiminnan loppuminen. Yritykset jotka eivät kärsi taloudellisesti, voivat kärsiä jatkossa imago ongelmista tietojärjestelmän ongelman vuoksi.
Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan yhdenlaisen datacenter ympäristön ja miten tähän ympäristöön luodaan palautumissuunnitelma kriittisimmille komponenteille käyttäen ennustavaa tutkimusmenetelmää. Tämän lisäksi on tarkoitus löytää tekninen toimintamalli katastrofitilanteisiin.
Tutkimus tuotti tulokseksi, etteivät katastrofi- ja palautussuunnitelma tule toimimaan pelkästään teknisinä ponnistuksina, vaan ne vaativat koko organisaation tuen. Organisaation tulee kyetä sopeutumaan ja kehittymään uudenlaisiin toimintamalleihin. Tämän tutkielman tuloksena syntyi toimiva katastrofipalautumiseen käytettävä datacenteri, joka sallii tulevaisuudessa tapahtuvan kasvun.
Katastrofi- ja palautussuunnitelmat ovat muodostuneet monen yrityksen kulmakiviksi. Ilman toimivaa tietojärjestelmää, uhkaa yrityksiä liiketappiot ja pahimmassa tapauksessa jopa liiketoiminnan loppuminen. Yritykset jotka eivät kärsi taloudellisesti, voivat kärsiä jatkossa imago ongelmista tietojärjestelmän ongelman vuoksi.
Opinnäytetyö pyrkii kuvaamaan yhdenlaisen datacenter ympäristön ja miten tähän ympäristöön luodaan palautumissuunnitelma kriittisimmille komponenteille käyttäen ennustavaa tutkimusmenetelmää. Tämän lisäksi on tarkoitus löytää tekninen toimintamalli katastrofitilanteisiin.
Tutkimus tuotti tulokseksi, etteivät katastrofi- ja palautussuunnitelma tule toimimaan pelkästään teknisinä ponnistuksina, vaan ne vaativat koko organisaation tuen. Organisaation tulee kyetä sopeutumaan ja kehittymään uudenlaisiin toimintamalleihin. Tämän tutkielman tuloksena syntyi toimiva katastrofipalautumiseen käytettävä datacenteri, joka sallii tulevaisuudessa tapahtuvan kasvun.