Kokoustilan kehittäminen : case: Jatsi, Scandic Pori
Kuisma, Hanna (2017)
Kuisma, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317914
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Scandic Hotels Oy, Porin yksikön kokoustilan kehittämistä. Kesällä 2016 Scandic Hotelli Porin ravintolaa laajennettiin kokous- ja juhlatila Jatsilla, minkä päätarkoitus on toimia kokous- ja juhlatilana, sekä lisätilana aamiaisella ja iltatarjoilun yhteydessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kokous- ja juhlatila Jatsia
Tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokevat kokous- ja juhlatila Jatsin käytettävyyden kannalta ja minkälaisina he ravintolan palveluja pitävät. Lisäksi huomioitiin ravintolan henkilökunnan mielipiteet laajennuksen toimivuudesta ja miten heidän näkökulmastaan laajennusta voisi kehittää. Tutkimustulosten avulla voidaan lisätä laajennuksen monipuolisempaa käytettävyyttä ja helpottaa asiakkaiden sekä henkilökunnan asioimista tilan rajaamissa olosuhteissa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella menetelmällä, avoimen tarinan avulla, koska määrällisellä menetelmällä toteutettu tutkimus on hankala kuvatessa vastaajien tunteita ja henkilökohtaisia ajatuksia. Avointa tarinaa täydennettiin myös havainnoinnin, henkilökunnan haastattelujen ja asioimisen helppouden indeksin avulla. Tällä keinolla pyrittiin saamaan mahdollisimman reliabiliteettinen tutkimustulos, jonka pohjalta kehitysehdotukset voidaan muodostaa.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat arvostavat palvelua ja sen sujuvuutta. Tuloksista käy myös ilmi, että Scandic Porin työntekijöiden ennakkokäsitykset asiakkaan palvelun sujuvuudesta eivät kohdanneet asiakkaiden vastausten kanssa. Asiakkaat kokivat tutkimuksen perusteella kokous- ja juhlatila Jatsin ja sen oheispalvelut pääosin positiivisesti, joten kehittämisellä pienillä osa-alueilla voidaan tuoda lisäarvoa palveluun.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä Scandic Hotels Oy:n muihin hotelleihin ja niiden kokouspalveluihin. Tutkimuksen menetelmät sen sijaan ovat sovellettavissa asiakaskokemuksen ja aistien tutkimisessa erilaisissa ympäristöissä.
Tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokevat kokous- ja juhlatila Jatsin käytettävyyden kannalta ja minkälaisina he ravintolan palveluja pitävät. Lisäksi huomioitiin ravintolan henkilökunnan mielipiteet laajennuksen toimivuudesta ja miten heidän näkökulmastaan laajennusta voisi kehittää. Tutkimustulosten avulla voidaan lisätä laajennuksen monipuolisempaa käytettävyyttä ja helpottaa asiakkaiden sekä henkilökunnan asioimista tilan rajaamissa olosuhteissa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella menetelmällä, avoimen tarinan avulla, koska määrällisellä menetelmällä toteutettu tutkimus on hankala kuvatessa vastaajien tunteita ja henkilökohtaisia ajatuksia. Avointa tarinaa täydennettiin myös havainnoinnin, henkilökunnan haastattelujen ja asioimisen helppouden indeksin avulla. Tällä keinolla pyrittiin saamaan mahdollisimman reliabiliteettinen tutkimustulos, jonka pohjalta kehitysehdotukset voidaan muodostaa.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat arvostavat palvelua ja sen sujuvuutta. Tuloksista käy myös ilmi, että Scandic Porin työntekijöiden ennakkokäsitykset asiakkaan palvelun sujuvuudesta eivät kohdanneet asiakkaiden vastausten kanssa. Asiakkaat kokivat tutkimuksen perusteella kokous- ja juhlatila Jatsin ja sen oheispalvelut pääosin positiivisesti, joten kehittämisellä pienillä osa-alueilla voidaan tuoda lisäarvoa palveluun.
Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä Scandic Hotels Oy:n muihin hotelleihin ja niiden kokouspalveluihin. Tutkimuksen menetelmät sen sijaan ovat sovellettavissa asiakaskokemuksen ja aistien tutkimisessa erilaisissa ympäristöissä.