Harrastuksesta ammatiksi - tubettajien ansaintamenetelmät
Niskanen, Marika (2017)
Niskanen, Marika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo YouTubesta tulonlähteenä.
Tubettaminen on noussut viime vuosina suureen suosioon myös Suomessa ja tutkimuksen päätavoite onkin selvittää millaiset ovat tubettajien ansaintamenetelmät sekä kerätä tietoa YouTubessa toimimisesta. Aiheesta ei ole vielä kovin paljoa tietoa, joten sitä lähdettiin tutkimaan kvalitatiivisena tutkimuksena ja tarkemmin teemahaastatteluilla. Itse opinnäytetyö jakautuu kolmeen eri osaan, jotka ovat teoria, tulokset ja pohdinta.
Teoriaosuudessa kerrotaan sisältömarkkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnista yleisellä tasolla sekä erityisesti esimerkeillä selventäen miten ne toimivat YouTubessa. Lisäksi kerrotaan YouTubesta kokonaisuutena selventäen kaikki tutkimuksen kannalta oleellinen kuten mitä on tubettaminen ja miten YouTube-verkostot toimivat.
Empiirisessä osassa taas käydään läpi tutkimus ja sen etenemisen vaiheet aina kysymysten pohtimisen ja haastateltujen valinnasta saatujen tulosten litterointiin ja järjestelyyn. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin lokakuun 2017 aikana.
Tuloksista kävi ilmi, että tubettajien ansaintamenetelmiä on monia ja tulot eivät jakaudu tasaisesti niiden välille. Tuloksista tuli myös ilmi millä tapaa tubettamisella on mahdollista elättää itsensä ja miksi tubettajille maksetaan heidän tekemistään videoista.
Tulosten avulla tehtiin päätelmiä siitä, että vain harvat voivat elättää itsensä tekemällä videoita ja YouTube -videot ovat hyvä markkinointikanava nykyisin. Tutkimuksen aikana heräsi muutamia jatkotutkimus aiheita, kuten millaiset tulokset olisivat jos sama tutkimus tehtäisiin uudestaan viiden vuoden kuluttua. Ovatko ansaintamenetelmät uudistuneet täysin siihen mennessä ja mihin suuntaan?
Opinnäytetyö sopii erityisesti luettavaksi YouTubesta kiinnostuneille niin media-alalla työskenteleville kuin aloitteleville tubettajille. Työ sisältää myös hyödyllistä tietoa esimerkiksi vanhemmille, joiden lapset viettävät paljon aikaa YouTubessa tai tubettavat.
Tubettaminen on noussut viime vuosina suureen suosioon myös Suomessa ja tutkimuksen päätavoite onkin selvittää millaiset ovat tubettajien ansaintamenetelmät sekä kerätä tietoa YouTubessa toimimisesta. Aiheesta ei ole vielä kovin paljoa tietoa, joten sitä lähdettiin tutkimaan kvalitatiivisena tutkimuksena ja tarkemmin teemahaastatteluilla. Itse opinnäytetyö jakautuu kolmeen eri osaan, jotka ovat teoria, tulokset ja pohdinta.
Teoriaosuudessa kerrotaan sisältömarkkinoinnista ja vaikuttajamarkkinoinnista yleisellä tasolla sekä erityisesti esimerkeillä selventäen miten ne toimivat YouTubessa. Lisäksi kerrotaan YouTubesta kokonaisuutena selventäen kaikki tutkimuksen kannalta oleellinen kuten mitä on tubettaminen ja miten YouTube-verkostot toimivat.
Empiirisessä osassa taas käydään läpi tutkimus ja sen etenemisen vaiheet aina kysymysten pohtimisen ja haastateltujen valinnasta saatujen tulosten litterointiin ja järjestelyyn. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin lokakuun 2017 aikana.
Tuloksista kävi ilmi, että tubettajien ansaintamenetelmiä on monia ja tulot eivät jakaudu tasaisesti niiden välille. Tuloksista tuli myös ilmi millä tapaa tubettamisella on mahdollista elättää itsensä ja miksi tubettajille maksetaan heidän tekemistään videoista.
Tulosten avulla tehtiin päätelmiä siitä, että vain harvat voivat elättää itsensä tekemällä videoita ja YouTube -videot ovat hyvä markkinointikanava nykyisin. Tutkimuksen aikana heräsi muutamia jatkotutkimus aiheita, kuten millaiset tulokset olisivat jos sama tutkimus tehtäisiin uudestaan viiden vuoden kuluttua. Ovatko ansaintamenetelmät uudistuneet täysin siihen mennessä ja mihin suuntaan?
Opinnäytetyö sopii erityisesti luettavaksi YouTubesta kiinnostuneille niin media-alalla työskenteleville kuin aloitteleville tubettajille. Työ sisältää myös hyödyllistä tietoa esimerkiksi vanhemmille, joiden lapset viettävät paljon aikaa YouTubessa tai tubettavat.