Laivan kokonaishyötysuhteen parantaminen
Pohtila, Pekka (2017)
Pohtila, Pekka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317895
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu eri vaihtoehtoja laivan hyötysuhteen parantamiseen eri val-mistajien tuotteitta tutkimalla ja huomioiden nykyiset ja tulevat päästömääräykset. Hyö-tysuhde tulee siitä, kun tietty määrä energiaa kulutetaan ja siitä hyödynnetty osuus lasketaan hyötysuhteeksi ja loput ovat hukkaenergiaa.
Laiva on kuin yksi pieni kaupunki, ja laivalla on laitteita laidasta laitaan joita voidaan kehittää. Aluksen propulsion tuottajina toimivat isot nelitahti- tai kaksitahtiturbokoneet, joiden hyötysuhde vaihtelee 25—50% välillä. Näiden polttoaineena käytetään raskas-ta polttoöljyä (HFO), meridieseliä (MDO) ja nesteytettyä maakaasua (LNG), joka ruisku-tetaan koneeseen 250—2000 baarin paineella riippuen ruiskutusjärjestelmästä.
Eri tapoja vähentää päästöjä ovat vesiruiskutus, LNG polttoaine, nykyaikainen turbo-ahtaminen, Mille-ajoitus, tai pakokaasupesurit ja katalysaattorit. Aluksen hyötysuhdet-ta voidaan parantaa uudenaikaisilla potkureilla, azipodeilla ja roottoripurjeilla. Koneis-to voidaan päivittää nykyaikaisilla taajuusmuuttajilla, akseligeneraattoreilla ja auto-maatiojärjestelmällä.
Polttoaineen turhaa palamista voidaan vähentää puhdistamalla aluksen pohja ja pot-kuri säännöllisesti sukelluksilla. Nykyaikaisella huoltosuunnitelmalla voidaan säästää kuluissa, kun viat korjataan ennen kuin ne aiheuttavat tehon vähenemistä ja välte-tään turhaa korjaamista.
Laiva on kuin yksi pieni kaupunki, ja laivalla on laitteita laidasta laitaan joita voidaan kehittää. Aluksen propulsion tuottajina toimivat isot nelitahti- tai kaksitahtiturbokoneet, joiden hyötysuhde vaihtelee 25—50% välillä. Näiden polttoaineena käytetään raskas-ta polttoöljyä (HFO), meridieseliä (MDO) ja nesteytettyä maakaasua (LNG), joka ruisku-tetaan koneeseen 250—2000 baarin paineella riippuen ruiskutusjärjestelmästä.
Eri tapoja vähentää päästöjä ovat vesiruiskutus, LNG polttoaine, nykyaikainen turbo-ahtaminen, Mille-ajoitus, tai pakokaasupesurit ja katalysaattorit. Aluksen hyötysuhdet-ta voidaan parantaa uudenaikaisilla potkureilla, azipodeilla ja roottoripurjeilla. Koneis-to voidaan päivittää nykyaikaisilla taajuusmuuttajilla, akseligeneraattoreilla ja auto-maatiojärjestelmällä.
Polttoaineen turhaa palamista voidaan vähentää puhdistamalla aluksen pohja ja pot-kuri säännöllisesti sukelluksilla. Nykyaikaisella huoltosuunnitelmalla voidaan säästää kuluissa, kun viat korjataan ennen kuin ne aiheuttavat tehon vähenemistä ja välte-tään turhaa korjaamista.