Digitaalisen markkinointiviestinnän keinot ja trendit matkailun markkinoinnissa
Laitsaari, Janna (2017)
Laitsaari, Janna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317890
Tiivistelmä
Tämä toimeksiantona tehty opinnäytetyö analysoi, kuinka kanadalaisen Albertan provinssin matkailuviranomainen Travel Alberta suunnittelee ja toteuttaa digitaalista markkinointiviestintää sekä millä tavoin ja missä määrin se hyödyntää digitaalisen markkinoinnin trendejä.
Digitaalisen markkinoinnin kasvulle ei näy loppua. Organisaatiot käyttävät yhä suuremman osan markkinointibudjetistaan juuri digitaaliseen markkinointiin sekä kiinnittävät uudella tavalla huomiota sosiaalisessa mediassa saatuun näkyvyyteen ja sen mahdollistavaan vuorovaikutukseen suoraan kuluttajien kanssa. Visuaalisuus ja videot sekä niiden jakaminen ovat mullistaneet myös matkailun markkinoinnin.
Työn toimeksiantaja on Virtuaaliluonto-hanke, joka pilotoi virtuaalisia ja digitaalisia luontoelämyksiä. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa toimeksiantajalle laaja kokonaiskuva Travel Albertan digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja siinä käytetyistä keinosta sekä antaa vinkkejä ja näkökulmia, kuinka Travel Albertan mallia voisi hyödyntää Virtuaaliluonto-hankkeen markkinoinnissa. Työn pohjalta toimeksiantaja voi kehittää ja lokalisoida Travel Albertan käyttämiä keinoja hankkeessa tuotetun materiaalin markkinoinnissa.
Johdannossa esitellään opinnäytetyön aihe, rakenne, tavoite ja tutkimusmenetelmä sekä esitellään lyhyesti toimeksiantaja ja tutkimuksen kohteena olevan matkailuviranomainen Travel Alberta.
Teoreettisessa osuudessa kerrotaan mitä digitaalinen markkinointiviestintä on, avataan käsitteitä ja käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän erityispiirteitä, kuten esimerkiksi elämyksellisyyden korostamista, matkailumarkkinoinnissa. Tietoperustassa esitellään myös matkailumarkkinoinnin trendejä, kuten vaikuttajamarkkinoinnin ja käyttäjälähtöisen sisällön merkitystä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitellään kohde, Travel Alberta ja työssä käytettävät aineistot: Travel Albertan markkinointisuunnitelma, sähköpostihaastattelu ja sosiaalisen median tilit. Markkinointisuunnitelma ja haastattelun tulokset käydään läpi analysoiden ne yhdessä, luoden kuvaa organisaation kokonaismarkkinointistrategiasta. Tämän jälkeen valittuja sosiaalisen median tilejä tutkitaan case-analyysin tapaan, arvioiden kokonaismarkkinointistrategiassa esitettyjen tavoitteiden toteutumista, sekä tietoperustassa esiteltyjen trendien huomioimista.
Lopuksi, yhteenvedossa, kerrataan ja tiivistetään Travel Albertan digitaalista markkinointiviestintää ja arvioidaan, kuinka organisaatio on onnistunut sen toteuttamisessa. Pohdinnassa vertaillaan hieman Kanadan ja Suomen matkailualaa, pohditaan analyysissa löytyneitä tuloksia ja digitaalisen markkinointiviestinnän kehitystä sekä annetaan vinkkejä toimeksiantajalle analyysin pohjalta. Lopuksi pohditaan opinnäytetyöprosessia.
Digitaalisen markkinoinnin kasvulle ei näy loppua. Organisaatiot käyttävät yhä suuremman osan markkinointibudjetistaan juuri digitaaliseen markkinointiin sekä kiinnittävät uudella tavalla huomiota sosiaalisessa mediassa saatuun näkyvyyteen ja sen mahdollistavaan vuorovaikutukseen suoraan kuluttajien kanssa. Visuaalisuus ja videot sekä niiden jakaminen ovat mullistaneet myös matkailun markkinoinnin.
Työn toimeksiantaja on Virtuaaliluonto-hanke, joka pilotoi virtuaalisia ja digitaalisia luontoelämyksiä. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa toimeksiantajalle laaja kokonaiskuva Travel Albertan digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja siinä käytetyistä keinosta sekä antaa vinkkejä ja näkökulmia, kuinka Travel Albertan mallia voisi hyödyntää Virtuaaliluonto-hankkeen markkinoinnissa. Työn pohjalta toimeksiantaja voi kehittää ja lokalisoida Travel Albertan käyttämiä keinoja hankkeessa tuotetun materiaalin markkinoinnissa.
Johdannossa esitellään opinnäytetyön aihe, rakenne, tavoite ja tutkimusmenetelmä sekä esitellään lyhyesti toimeksiantaja ja tutkimuksen kohteena olevan matkailuviranomainen Travel Alberta.
Teoreettisessa osuudessa kerrotaan mitä digitaalinen markkinointiviestintä on, avataan käsitteitä ja käsitellään digitaalisen markkinointiviestinnän erityispiirteitä, kuten esimerkiksi elämyksellisyyden korostamista, matkailumarkkinoinnissa. Tietoperustassa esitellään myös matkailumarkkinoinnin trendejä, kuten vaikuttajamarkkinoinnin ja käyttäjälähtöisen sisällön merkitystä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitellään kohde, Travel Alberta ja työssä käytettävät aineistot: Travel Albertan markkinointisuunnitelma, sähköpostihaastattelu ja sosiaalisen median tilit. Markkinointisuunnitelma ja haastattelun tulokset käydään läpi analysoiden ne yhdessä, luoden kuvaa organisaation kokonaismarkkinointistrategiasta. Tämän jälkeen valittuja sosiaalisen median tilejä tutkitaan case-analyysin tapaan, arvioiden kokonaismarkkinointistrategiassa esitettyjen tavoitteiden toteutumista, sekä tietoperustassa esiteltyjen trendien huomioimista.
Lopuksi, yhteenvedossa, kerrataan ja tiivistetään Travel Albertan digitaalista markkinointiviestintää ja arvioidaan, kuinka organisaatio on onnistunut sen toteuttamisessa. Pohdinnassa vertaillaan hieman Kanadan ja Suomen matkailualaa, pohditaan analyysissa löytyneitä tuloksia ja digitaalisen markkinointiviestinnän kehitystä sekä annetaan vinkkejä toimeksiantajalle analyysin pohjalta. Lopuksi pohditaan opinnäytetyöprosessia.