Sekaisin SoMesta : Sosiaalisen median hyödyntäminen suunnitelmallisesti vapaaehtoisten rekrytoinnissa
Kastman, Katja (2017)
Kastman, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317857
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten sosiaalista mediaa pystyy hyödyntämään paremmin vapaaehtoisten rekrytoinnissa. Tilaajana toimi Suomen Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piiri. Tilaajalla on tällä hetkellä käytössä yleisimmät sosiaalisen median kanavat, joita käytetään vaihtelevasti. Kehittämistyössä etsittiin keinoja selkiyttää näiden kanavien sisältöjen suunnitelmallisuutta. Työssä käytettiin menetelminä benchmarkkausta ja yhteisöllistä työpajaa.
Sosiaalinen media on lähes kaikilla jokapäiväisessä käytössä ja jatkaa kasvuaan myös vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Organisaatioilla on hyvä mahdollisuus päästä osallistumaan ihmisten arkeen sosiaalisen median välityksellä. Markkinointia tehdään paljon sosiaalisen median palveluissa ja vapaaehtoistoiminnan markkinointi on yksi edullinen tapa hyödyntää tätä alustaa. Usein yritykset ovat edellä markkinointikeinojen käyttämisessä, mutta järjestöjenkin on aika kehittää toimintaansa. Järjestöjen sosiaalisen median viestintä onkin kehittymässä strategisempaan suuntaan. Tässä kehittämistyössä edistettiin tätä entisestään ottaen huomioon myös järjestöjen kiireinen työympäristö.
Työssä perehdyttiin sosiaalisen median kanaviin ja käyttäjäryhmiin sekä syvennyttiin vapaaehtoisten rekrytointiin vaikuttaviin asioihin, kuten sisäiseen motivaatioon toimintaan sitouttamisen keinona. Menetelmissä vertailtiin erilaisten organisaatioiden sosiaalisen median käyttöä sekä osallistettiin piirin alueen vapaaehtoisia kertomaan omaa näkökulmaansa kehittämistyön teemoihin. Tulokset-luku on jaettu kolmeen aihepiiriin, jotka esiintyivät työssä useita kertoja: sosiaalisen median kanavat, sosiaalisen median sisältö ja motivaation huomioiminen sosiaalisessa mediassa. Nämä alaluvut pitävät sisällään, missä kanavissa rekrytointia kannattaa tehdä, mitä sisältöä kanaviin tulisi laittaa ja mitä keinoja ydinviestien välittämisessä on hyvä käyttää.
Opinnäytetyössä kehitettiin tilaajan tarpeisiin visuaalinen viestintäsuunnitelma. Visuaalisessa viestintäsuunnitelmassa työn tilaajan kannalta oleelliset sosiaalisen median kanavat esitetään henkilöhahmoina, joista jokainen kuvastaa kanavan tyypillistä kohderyhmää. Viestintäsuunnitelmassa on huomioitu myös kanavien mahdollinen sisältö, sisäiseen motivaatioon vaikuttavat tekijät ja erityisesti rekrytoinnissa huomioitavat asiat.
Työ on hyödynnettävissä monipuolisesti eri organisaatioissa. Sosiaalinen media ja sen kohderyhmät koskettavat kaikkia sosiaalisessa mediassa viestintää monipuoliselle kohdeyleisölle tekeviä. Vapaaehtoisrekrytoinnista kertovat luvut koskettavat kaikkia, jotka kaipaavat toimintaansa lisää vapaaehtoisia. Sisäiseen motivaatioon liittyvät psykologiset perustarpeet ovat osa ihmisyyttä ja näin hyödynnettävissä kaikkia ihmisryhmiä koskevaan viestintään. Kokonaisuutena kehittämistyö hyödyttää erityisesti vapaaehtoistyöhön perustuvia järjestöjä, joiden kohderyhmä on yhtä laaja kuin tilaajalla.
Sosiaalinen media on lähes kaikilla jokapäiväisessä käytössä ja jatkaa kasvuaan myös vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Organisaatioilla on hyvä mahdollisuus päästä osallistumaan ihmisten arkeen sosiaalisen median välityksellä. Markkinointia tehdään paljon sosiaalisen median palveluissa ja vapaaehtoistoiminnan markkinointi on yksi edullinen tapa hyödyntää tätä alustaa. Usein yritykset ovat edellä markkinointikeinojen käyttämisessä, mutta järjestöjenkin on aika kehittää toimintaansa. Järjestöjen sosiaalisen median viestintä onkin kehittymässä strategisempaan suuntaan. Tässä kehittämistyössä edistettiin tätä entisestään ottaen huomioon myös järjestöjen kiireinen työympäristö.
Työssä perehdyttiin sosiaalisen median kanaviin ja käyttäjäryhmiin sekä syvennyttiin vapaaehtoisten rekrytointiin vaikuttaviin asioihin, kuten sisäiseen motivaatioon toimintaan sitouttamisen keinona. Menetelmissä vertailtiin erilaisten organisaatioiden sosiaalisen median käyttöä sekä osallistettiin piirin alueen vapaaehtoisia kertomaan omaa näkökulmaansa kehittämistyön teemoihin. Tulokset-luku on jaettu kolmeen aihepiiriin, jotka esiintyivät työssä useita kertoja: sosiaalisen median kanavat, sosiaalisen median sisältö ja motivaation huomioiminen sosiaalisessa mediassa. Nämä alaluvut pitävät sisällään, missä kanavissa rekrytointia kannattaa tehdä, mitä sisältöä kanaviin tulisi laittaa ja mitä keinoja ydinviestien välittämisessä on hyvä käyttää.
Opinnäytetyössä kehitettiin tilaajan tarpeisiin visuaalinen viestintäsuunnitelma. Visuaalisessa viestintäsuunnitelmassa työn tilaajan kannalta oleelliset sosiaalisen median kanavat esitetään henkilöhahmoina, joista jokainen kuvastaa kanavan tyypillistä kohderyhmää. Viestintäsuunnitelmassa on huomioitu myös kanavien mahdollinen sisältö, sisäiseen motivaatioon vaikuttavat tekijät ja erityisesti rekrytoinnissa huomioitavat asiat.
Työ on hyödynnettävissä monipuolisesti eri organisaatioissa. Sosiaalinen media ja sen kohderyhmät koskettavat kaikkia sosiaalisessa mediassa viestintää monipuoliselle kohdeyleisölle tekeviä. Vapaaehtoisrekrytoinnista kertovat luvut koskettavat kaikkia, jotka kaipaavat toimintaansa lisää vapaaehtoisia. Sisäiseen motivaatioon liittyvät psykologiset perustarpeet ovat osa ihmisyyttä ja näin hyödynnettävissä kaikkia ihmisryhmiä koskevaan viestintään. Kokonaisuutena kehittämistyö hyödyttää erityisesti vapaaehtoistyöhön perustuvia järjestöjä, joiden kohderyhmä on yhtä laaja kuin tilaajalla.