Laurea Living Lab -toimintamallin koulutusviennin markkinakartoitus
Jantunen, Jenna; Kuparinen, Mari (2017)
Lataukset:
Jantunen, Jenna
Kuparinen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Laurea-ammattikorkeakoulun Living lab -toimintamallin mahdollisuudet menestyä kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteena oli selvittää kansainvälisten yhteistyökorkeakoulujen suhtautumista Laurean Living lab -toimintamallin tyyppiseen opiskelumalliin ja tuottaa tietoa, joka voisi edesauttaa koulutusviennin markkinointia. Lisäksi tavoitteena oli saada rajattua varteenotettavia kohderyhmiä maantieteellisen sijainnin mukaan potentiaalisiksi markkinakohteiksi.
Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijöille heidän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta kansainvälisiin markkinoihin ja koulutukseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun TKI-yksikkö (Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yksikkö), joka vastaa Laurean koulutusviennin toteutuksesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Living lab -toimintamalliin, koulutusvientiin, markkinakartoitukseen sekä tutkimusmenetelmiin liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista, sähköisistä julkaisuista ja muista saatavilla olleista lähteistä.
Kyselyn toteutustavaksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen kysely suuren vastaajamäärän vuoksi. Kyselylomakkeen muodoksi valikoitui informoitu kysely. Opinnäytetyön kyselylomake oli strukturoitu kyselylomake. Kyselyn väittämiä mitattiin Likert-asteikon avulla ja analysoitiin ristiintaulukointia apuna käyttäen. Lomakkeessa kysymykset mittasivat erilaisten Living lab -toimintamallissa käytettävien koulutustapojen oletettua hyötyä opetuksen laadulle ja arvolle.
Kysely lähetettiin vastaajille sähköisesti maantieteellisten välimatkojen vuoksi. Yhteensä kyselyjä lähetettiin 211 kappaletta, joista vastauksia saatiin kerättyä yhteensä 49 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi saatiin noin 23 %.
Kyselyn tulokset osoittivat, että Laurean Living lab -tyyppisellä toimintamallilla saattaisi olla erittäin hyvät edellytykset menestyä maailmalla. Yleisesti moni vastaajista toivoi Living lab -toimintamallin tyyppistä toimintaa omaan organisaatioonsa, mutta tietämys Laurean Living lab -toimintamallista oli erittäin vähäistä. Kysely osoitti, että Living lab -toimintamalli koetaan tehokkaana ja nykypäivän tarpeisiin vastaavana koulutusmallina ja nähdään mahdollisesti tulevaisuuden koulutussuuntana.
Kyselyssä kerättyjen tulosten perusteella ehdotettiin lisäämään resursseja Laurea Living lab -tietouden markkinointiin ja näkyvyyteen. Kysely osoitti, että harva yhteistyötä Laurean kanssa tekevä taho oli tietoinen Laurean Living lab -toimintamallista. Tietoutta tulisi tuoda julki erilaisilla markkinointikampanjoilla, yhteistyön lisäämisellä ja kaikkein tehokkaimpana keinona voisi toimia jalkautuminen yhteistyöopistoihin konkreettisesti ja käydä jakamassa tietoutta henkilökohtaisesti.
Asiasanat: Laurea, Living lab, markkinakartoitus, koulutusvienti, kvantitatiivinen kysely.
Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijöille heidän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta kansainvälisiin markkinoihin ja koulutukseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun TKI-yksikkö (Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yksikkö), joka vastaa Laurean koulutusviennin toteutuksesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Living lab -toimintamalliin, koulutusvientiin, markkinakartoitukseen sekä tutkimusmenetelmiin liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista, sähköisistä julkaisuista ja muista saatavilla olleista lähteistä.
Kyselyn toteutustavaksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen kysely suuren vastaajamäärän vuoksi. Kyselylomakkeen muodoksi valikoitui informoitu kysely. Opinnäytetyön kyselylomake oli strukturoitu kyselylomake. Kyselyn väittämiä mitattiin Likert-asteikon avulla ja analysoitiin ristiintaulukointia apuna käyttäen. Lomakkeessa kysymykset mittasivat erilaisten Living lab -toimintamallissa käytettävien koulutustapojen oletettua hyötyä opetuksen laadulle ja arvolle.
Kysely lähetettiin vastaajille sähköisesti maantieteellisten välimatkojen vuoksi. Yhteensä kyselyjä lähetettiin 211 kappaletta, joista vastauksia saatiin kerättyä yhteensä 49 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi saatiin noin 23 %.
Kyselyn tulokset osoittivat, että Laurean Living lab -tyyppisellä toimintamallilla saattaisi olla erittäin hyvät edellytykset menestyä maailmalla. Yleisesti moni vastaajista toivoi Living lab -toimintamallin tyyppistä toimintaa omaan organisaatioonsa, mutta tietämys Laurean Living lab -toimintamallista oli erittäin vähäistä. Kysely osoitti, että Living lab -toimintamalli koetaan tehokkaana ja nykypäivän tarpeisiin vastaavana koulutusmallina ja nähdään mahdollisesti tulevaisuuden koulutussuuntana.
Kyselyssä kerättyjen tulosten perusteella ehdotettiin lisäämään resursseja Laurea Living lab -tietouden markkinointiin ja näkyvyyteen. Kysely osoitti, että harva yhteistyötä Laurean kanssa tekevä taho oli tietoinen Laurean Living lab -toimintamallista. Tietoutta tulisi tuoda julki erilaisilla markkinointikampanjoilla, yhteistyön lisäämisellä ja kaikkein tehokkaimpana keinona voisi toimia jalkautuminen yhteistyöopistoihin konkreettisesti ja käydä jakamassa tietoutta henkilökohtaisesti.
Asiasanat: Laurea, Living lab, markkinakartoitus, koulutusvienti, kvantitatiivinen kysely.