Asiakastyytyväisyyskysely Keski-Pohjanmaan keskussairaalan asiakkaille : Case: Keski-Pohjanmaan keskussairaalan ravintokeskus
Siirilä, Kaisa (2017)
Siirilä, Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217797
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Keski-Pohjanmaan keskussairaalan asiakkaiden tyytyväisyyttä ravintokeskuksen tarjoamien aterioiden laatuun, makuun, lämpötiloihin ja ruokailun kokonaisvaltaiseen houkuttelevuuteen ja onnistumiseen eri osastoilla. Kysely toteutettiin heinäkuussa 2016.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ravitsemushoitosuosituksia, sairaalaruoan laatua ja kehittämistä sekä asiakastyytyväisyyttä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli 43 % vastaajista oli naisia 56 % ja miehiä 44 %. Vastaajien keski-ikä oli 61,9 vuotta.
Kysely toteutettiin suomen- ja ruotsinkielisenä ja lomakkeita lähetettiin yhteensä 300 kappaletta. Kysely lähetettiin somaattisille ja psykiatrian osastoille sekä terveyskeskussairaalan asiakkaille. Kysely oli määrällinen eli kvantitatiivinen kysely ja otantamenetelmänä oli kokonaisotanta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin Excel-taulukko-ohjelmalla.
Tulosten mukaan voidaan todeta, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ruoka-annosten makuun, kokoon ja lämpötilaan. Sen sijaan ravintokeskuksen tulisi kiinnittää enemmän huomiota ruokalistan vaihtelevuuteen, salaatteihin, jälkiruokavalikoimaan sekä ruoka-annosten ulkonäköön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ravitsemushoitosuosituksia, sairaalaruoan laatua ja kehittämistä sekä asiakastyytyväisyyttä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli 43 % vastaajista oli naisia 56 % ja miehiä 44 %. Vastaajien keski-ikä oli 61,9 vuotta.
Kysely toteutettiin suomen- ja ruotsinkielisenä ja lomakkeita lähetettiin yhteensä 300 kappaletta. Kysely lähetettiin somaattisille ja psykiatrian osastoille sekä terveyskeskussairaalan asiakkaille. Kysely oli määrällinen eli kvantitatiivinen kysely ja otantamenetelmänä oli kokonaisotanta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin Excel-taulukko-ohjelmalla.
Tulosten mukaan voidaan todeta, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ruoka-annosten makuun, kokoon ja lämpötilaan. Sen sijaan ravintokeskuksen tulisi kiinnittää enemmän huomiota ruokalistan vaihtelevuuteen, salaatteihin, jälkiruokavalikoimaan sekä ruoka-annosten ulkonäköön.