Asiakasystävällisyyden lisääminen kiinteistöverotuksessa
Kauppinen, Katri (2017)
Kauppinen, Katri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217794
Tiivistelmä
Tehdessäni töitä kiinteistöverotuksen tehtävissä Verohallinnolla huomasin, miten haastavaa kiinteistöveropäätösten ymmärtäminen ja kiinteistöveroilmoitusten tekeminen oli asiakkaille. Aloin pohtia näihin liittyviä ongelmia enemmän ja yritin löytää mahdollisia syitä ongelmien taustalla, jotta saattaisin keksiä niihin ratkaisuja. Työssä on hyödynnetty pääasiassa kiinteistöverolakia, arvostamislakia, hallituksen esityksiä, Valtiovarainministeriön asetusta rakennusten jälleenhankinta-arvon määrittämisestä ja Verohallinnon ohjeistuksia. Olen käyttänyt palvelumuotoilun menetelmiä palvelupolkuja rakentaessani ja laadullisia menetelmiä haastattelemalla virkailijoita ja asiakkaita.
Tuloksissa huomattiin, että etenkin verotettavien pinta-alojen selvittäminen asiakkaalle on haastavaa ja heille on myös hankalaa osata ilmoittaa oikeita käyttötarkoituksia talousrakennuksilleen. Haastattelujen myötä huomattiin, että pinta-alojen ilmoittamista voi ohjata tarkemmilla lomakkeilla ja selkeämmin esille tuotaville ohjeilla. Samoin talousrakennusten käyttötarkoituksen ilmoittamista voi parantaa asiakkaiden selkeämmillä ohjeistuksilla. Kolmantena suurimpana kehityskohtana on parempi yhteistyö kuntien rakennusvalvonnan kanssa ja kuntienkin vastuuttaminen asiakkaiden paremmasta tiedottamisesta.
Tuloksissa huomattiin, että etenkin verotettavien pinta-alojen selvittäminen asiakkaalle on haastavaa ja heille on myös hankalaa osata ilmoittaa oikeita käyttötarkoituksia talousrakennuksilleen. Haastattelujen myötä huomattiin, että pinta-alojen ilmoittamista voi ohjata tarkemmilla lomakkeilla ja selkeämmin esille tuotaville ohjeilla. Samoin talousrakennusten käyttötarkoituksen ilmoittamista voi parantaa asiakkaiden selkeämmillä ohjeistuksilla. Kolmantena suurimpana kehityskohtana on parempi yhteistyö kuntien rakennusvalvonnan kanssa ja kuntienkin vastuuttaminen asiakkaiden paremmasta tiedottamisesta.