Aimo-aasi ja kadonneet soittimet–tunnelautapeli varhaiskasvattajan työvälineeksi
Luokkanen, Annika; Aho-Mantila, Elli (2017)
Luokkanen, Annika
Aho-Mantila, Elli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217779
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on kehittää konkreettinen tunnekasvatukseen painottuva lautapeli. Peli on suunniteltu varhaiskasvatukseen kasvattajille työvälineeksi ja tukemaan 3-5-vuotiaiden lasten tunnekasvatusta. Peliin sisältyy erilaisia tehtäviä, jotka pitävät sisällään toiminnallista tekemistä, tunteiden sanoittamista, havainnoimista ja ilmaisemista sekä pieniä tarinoita. Lähtökohtana pelin kehittämiselle sekä opinnäytetyölle oli 3-5-vuotiaille suunnatun tunteisiin kohdistuvan pelin puute.
Opinnäytetyön teoria painottuu tunteisiin sekä tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Työssä käydään läpi mitä tunnekasvatus tarkoittaa sekä mitä itseasiassa ovat tunteet. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä on, miten peli toimii käytännössä. Lisäksi tutkittiin miten peli toimii työvälineenä, millaisia kehitystarpeita pelissä on sekä mitä muita taitoja peli kehittää.
Tutkimus toteutettiin riihimäkeläisessä päiväkodissa. Ryhmässä oli 3-5-vuotiaita lapsia. Tutkimusaineistona on kahden eri lastentarhanopettajan haastattelut sekä kahden pelitilanteen videot, jotka havainnoitiin. Molempia lastentarhanopettajia haastateltiin erikseen samoilla avoimilla kysymyksillä. Haastatteluiden jälkeen keskustelut litteroitiin ja niistä koostettiin tulokset. Pelitilanteen videoinnilla pyrittiin selvittämään pelin toimivuutta. Videoinnin avulla pystyttiin tarkkailemaan pelaavien lasten reaktioita ja tunnetaitoja.
Tutkimuksen perusteella, Aimo-aasi ja kadonneet soittimet-peliä, voidaan käyttää osana tunnekasvatusta ja sitä on helppo muokata käyttäjän ja pelaajien mukaan. Pelissä olevien tehtävien avulla lapset opettelevat tunteita liikkumalla, ilmeiden avulla, sanoittamalla ja pienten tarinoiden avulla. Tutkimuksen aineiston perusteella lautapeli on toimiva käytännön työkalu varhaiskasvatuksessa. Lautapeliä pelatessa lapset oppivat myös muita hyödyllisiä taitoja.
Kehittämällä lautapeli varhaiskasvatukseen, edistetään lasten tietoisuutta tunteista sekä autetaan heitä oppimaan ja tunnistamaan niitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada työväline kaikkien saataville, jakamalla lautapelin teko-ohjeet julkisessa blogissa. Linkki blogiin: https://varhaiskasvatuksentyovaline.blogspot.fi/
Opinnäytetyön teoria painottuu tunteisiin sekä tunnekasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Työssä käydään läpi mitä tunnekasvatus tarkoittaa sekä mitä itseasiassa ovat tunteet. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä on, miten peli toimii käytännössä. Lisäksi tutkittiin miten peli toimii työvälineenä, millaisia kehitystarpeita pelissä on sekä mitä muita taitoja peli kehittää.
Tutkimus toteutettiin riihimäkeläisessä päiväkodissa. Ryhmässä oli 3-5-vuotiaita lapsia. Tutkimusaineistona on kahden eri lastentarhanopettajan haastattelut sekä kahden pelitilanteen videot, jotka havainnoitiin. Molempia lastentarhanopettajia haastateltiin erikseen samoilla avoimilla kysymyksillä. Haastatteluiden jälkeen keskustelut litteroitiin ja niistä koostettiin tulokset. Pelitilanteen videoinnilla pyrittiin selvittämään pelin toimivuutta. Videoinnin avulla pystyttiin tarkkailemaan pelaavien lasten reaktioita ja tunnetaitoja.
Tutkimuksen perusteella, Aimo-aasi ja kadonneet soittimet-peliä, voidaan käyttää osana tunnekasvatusta ja sitä on helppo muokata käyttäjän ja pelaajien mukaan. Pelissä olevien tehtävien avulla lapset opettelevat tunteita liikkumalla, ilmeiden avulla, sanoittamalla ja pienten tarinoiden avulla. Tutkimuksen aineiston perusteella lautapeli on toimiva käytännön työkalu varhaiskasvatuksessa. Lautapeliä pelatessa lapset oppivat myös muita hyödyllisiä taitoja.
Kehittämällä lautapeli varhaiskasvatukseen, edistetään lasten tietoisuutta tunteista sekä autetaan heitä oppimaan ja tunnistamaan niitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada työväline kaikkien saataville, jakamalla lautapelin teko-ohjeet julkisessa blogissa. Linkki blogiin: https://varhaiskasvatuksentyovaline.blogspot.fi/