Paikallisen opiskelijajärjestön perustaminen : Jyväskylän yhteisöpedagogiopiskelijat ry:n toiminnan käynnistä-minen ensimmäisenä toimintavuotenaan
Munkki, Noora (2017)
Munkki, Noora
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se on toteutettu tilaajan toiveesta. Työn tilaajana toimii Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat ry eli lyhyemmin Nuoli ry. Jyväskylän yhteisöpedagogiopiskelijat ry eli lyhyemmin Jypo ry perustettiin tammikuussa 2017 tukemaan tilaajan toivetta paikallisesta opiskelijajär-jestöstä. Tämän järjestön tavoitteena on edistää yhteisöpedagogien tunnetuutta ja etuja ja samalla tuoda työelämätietoutta lähemmäksi opiskelijoita.
Opiskelijajärjestö toimii toisena opinnäytetyöni produktina. Tämän lisäksi työhöni kuuluu opiskelijajär-jestön perustamisopas, joka löytyy liitteenä työn lopusta. Oppaan tarkoituksena on tarjota apua uusille opiskelijajärjestöille, jotka ovat aloittamassa paikallista toimintaansa ja myös taata hallitustoiminnan tasalaatuinen jatkuvuus tulevaisuudessakin. Molemmat produktit ovat toteutettu yhteistyössä toisen Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijan, Saara Koljosen, kanssa.
Oma kirjallinen raporttini käsittelee järjestön perustamista ja sen ensimmäistä toimintavuotta. Työssäni tarkastelen havaintojen ja kyselyn avulla, mitkä asiat tukevat opiskelijajärjestön toimintaa alkuvaihees-sa. Olen havainnoinut työssäni Jypon ensimmäisen vuoden toiminnan lisäksi toisen Nuolen alaisen opiskelijajärjestön, Turun yhteisöpedagogiopiskelijat eli lyhyemmin Typo ry:n toimintaa. Havainnointia syventääkseni toteutin kyselyn Typon hallituksen jäsenille. Kyselyssä keskityin erityisesti työn aiheen mukaisesti opiskelijajärjestön perustamiseen ja sen ensimmäisen vuoden toimintaan.
Työssä kävi ilmi, että jokainen opiskelijajärjestö kokee hyvin eri tavoin perustamisen. Tähän vaikuttaa vahvasti se onko opiskelijajärjestölle koettu opiskelijoiden keskuudessa olevan tarvetta paikallisella tasolla ja millaista taustaa hallituksen jäsenillä on järjestö- ja hallitustyöskentelystä. Molemmat opiskeli-jajärjestöt painottavat ensimmäisen vuoden missioksi toiminnan vakiinnuttamista ja opiskelijajärjestön olemassa olon tiedottamista markkinoinnin avulla.
Yhteys yhteisöpedagogin toimialaan on selvä, sillä työn tavoitteena on edistää yhteisöpedagogien asemaa tarjoamalla ammattiliiton tietämystä paikallisella tasolla. Työ hyödyttää Jypon lisäksi myös muita tulevia Nuolen alaisia opiskelijajärjestöjä havainnoillaan ja oppaallaan. Jypo saa työn havainnois-ta ja tuloksista itselleen kehittämisideoita, joita voi lähteä soveltamaan omaan toimintaansa tulevaisuu-dessa.
Opiskelijajärjestö toimii toisena opinnäytetyöni produktina. Tämän lisäksi työhöni kuuluu opiskelijajär-jestön perustamisopas, joka löytyy liitteenä työn lopusta. Oppaan tarkoituksena on tarjota apua uusille opiskelijajärjestöille, jotka ovat aloittamassa paikallista toimintaansa ja myös taata hallitustoiminnan tasalaatuinen jatkuvuus tulevaisuudessakin. Molemmat produktit ovat toteutettu yhteistyössä toisen Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijan, Saara Koljosen, kanssa.
Oma kirjallinen raporttini käsittelee järjestön perustamista ja sen ensimmäistä toimintavuotta. Työssäni tarkastelen havaintojen ja kyselyn avulla, mitkä asiat tukevat opiskelijajärjestön toimintaa alkuvaihees-sa. Olen havainnoinut työssäni Jypon ensimmäisen vuoden toiminnan lisäksi toisen Nuolen alaisen opiskelijajärjestön, Turun yhteisöpedagogiopiskelijat eli lyhyemmin Typo ry:n toimintaa. Havainnointia syventääkseni toteutin kyselyn Typon hallituksen jäsenille. Kyselyssä keskityin erityisesti työn aiheen mukaisesti opiskelijajärjestön perustamiseen ja sen ensimmäisen vuoden toimintaan.
Työssä kävi ilmi, että jokainen opiskelijajärjestö kokee hyvin eri tavoin perustamisen. Tähän vaikuttaa vahvasti se onko opiskelijajärjestölle koettu opiskelijoiden keskuudessa olevan tarvetta paikallisella tasolla ja millaista taustaa hallituksen jäsenillä on järjestö- ja hallitustyöskentelystä. Molemmat opiskeli-jajärjestöt painottavat ensimmäisen vuoden missioksi toiminnan vakiinnuttamista ja opiskelijajärjestön olemassa olon tiedottamista markkinoinnin avulla.
Yhteys yhteisöpedagogin toimialaan on selvä, sillä työn tavoitteena on edistää yhteisöpedagogien asemaa tarjoamalla ammattiliiton tietämystä paikallisella tasolla. Työ hyödyttää Jypon lisäksi myös muita tulevia Nuolen alaisia opiskelijajärjestöjä havainnoillaan ja oppaallaan. Jypo saa työn havainnois-ta ja tuloksista itselleen kehittämisideoita, joita voi lähteä soveltamaan omaan toimintaansa tulevaisuu-dessa.