Nonprofit-organisaation Facebook-markkinointi : Case: Naisten Pankin Oulun paikallisryhmä
Saastamoinen, Paula (2017)
Saastamoinen, Paula
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisen Facebook-viestinnän avulla nonprofit-organisaatio voi saada tunnettuutta. Opinnäytetyössä tutkittiin Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän Facebookmarkkinointia. Paikallisryhmällä ei ole ollut tarkempaa ohjeistusta Facebookin hyödyntämiseen paikallisryhmän viestinnässä ja Facebookin käyttö on ollut harrastusmaisesti suunnittelematonta ilman tavoitteellisuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Facebookia voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä ja millaista sen sisällön tulisi olla, jotta sillä saavutettaisiin tunnettuutta.
Opinnäytetyön tietoperustana sovellettiin markkinointiin, nonprofit-markkinointiin, sisältömarkkinointiin ja viestintään liittyvää kirjallisuutta ja internetlähteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska opinnäytetyön tavoitteena oli aikaansaada käytännön parannuksia Facebook-markkinointiin sekä tuottaa Facebook-markkinoinnin opas, jota Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän lisäksi myös muut paikallisryhmät voisivat hyödyntää. Lisäksi työssä hyödynnettiin empiiristä tutkimusta, sillä olen pitkään vastannut Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän Facebookviestinnästä tehden työtä käytännössä ja havainnoiden tutkimuskohdetta ennen opinnäytetyön aloittamista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös benchmarkingia, jotta vertailukohteiden kautta opitaan, miten Facebookia voidaan parhaimmassa tapauksessa hyödyntää.
Tutkimuksen aikana havaittiin, että Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän Facebook-sisältö kaipaa suunnitelmallisuutta sisältömarkkinoinnin keinoin. Paikallisryhmä on ollut aktiivinen Facebookissa ja paikallisryhmän julkaisema sisältö on ollut olennaista ja tarpeellista, mutta tapa jolla asioista on kerrottu, kaipaa parannusta. Opinnäytetyön kehittämistyön aikana saatiin joitakin parannuksia suunnitelmallisuuteen ja sisällöntuotantoon, mutta varsinaisiin toimenpiteisiin opinnäytetyön aikana ehdittiin käyttää vain viisi kuukautta aikaa. Kehittämistyö vaatii pitkän aikavälin ajan kokeiluja siitä, millainen sisältö kiinnostaa Facebook-sivun kohderyhmää. Kiinnostava sisältö ei kuitenkaan välttämättä riitä, että Facebook-käyttäjä reagoisi eli tykkäisi, kommentoisi ja jakaisi sisältöä, vaan aiheen pitää olla lähellä Facebook-käyttäjän sydäntä.
Opinnäytetyön tietoperustana sovellettiin markkinointiin, nonprofit-markkinointiin, sisältömarkkinointiin ja viestintään liittyvää kirjallisuutta ja internetlähteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska opinnäytetyön tavoitteena oli aikaansaada käytännön parannuksia Facebook-markkinointiin sekä tuottaa Facebook-markkinoinnin opas, jota Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän lisäksi myös muut paikallisryhmät voisivat hyödyntää. Lisäksi työssä hyödynnettiin empiiristä tutkimusta, sillä olen pitkään vastannut Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän Facebookviestinnästä tehden työtä käytännössä ja havainnoiden tutkimuskohdetta ennen opinnäytetyön aloittamista. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös benchmarkingia, jotta vertailukohteiden kautta opitaan, miten Facebookia voidaan parhaimmassa tapauksessa hyödyntää.
Tutkimuksen aikana havaittiin, että Naisten Pankin Oulun paikallisryhmän Facebook-sisältö kaipaa suunnitelmallisuutta sisältömarkkinoinnin keinoin. Paikallisryhmä on ollut aktiivinen Facebookissa ja paikallisryhmän julkaisema sisältö on ollut olennaista ja tarpeellista, mutta tapa jolla asioista on kerrottu, kaipaa parannusta. Opinnäytetyön kehittämistyön aikana saatiin joitakin parannuksia suunnitelmallisuuteen ja sisällöntuotantoon, mutta varsinaisiin toimenpiteisiin opinnäytetyön aikana ehdittiin käyttää vain viisi kuukautta aikaa. Kehittämistyö vaatii pitkän aikavälin ajan kokeiluja siitä, millainen sisältö kiinnostaa Facebook-sivun kohderyhmää. Kiinnostava sisältö ei kuitenkaan välttämättä riitä, että Facebook-käyttäjä reagoisi eli tykkäisi, kommentoisi ja jakaisi sisältöä, vaan aiheen pitää olla lähellä Facebook-käyttäjän sydäntä.