Sosiaalisen median käytön vaikutukset tanssikoulun markkinoinnissa ja tiedottamisessa : Tanssikoulujen ja asiakkaiden kokemat somemarkkinoinnin hyödyt ja haitat
Salmela, Nelli (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217693
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin sosiaalisen median käyttöä ja sen vaikutuksia tanssikoulun markkinoinnissa ja tiedottamisessa. Tutkimuksen kohteena ovat sekä Suomen tanssikoulujen johtohenkilöiden, että tanssikoulun asiakkaiden aktiivisuus eri somepalveluiden käyttäjinä sekä heidän kokemuksensa sosiaalisen median käytön mahdollisista hyödyistä ja haitoista. Tutkimus on tehty avuksi tanssialan yrittäjille ja toimijoille tehokkaan sosiaalisen median markkinoinnin käynnistämiseen tai jo olemassa olevien tilien aktivoimiseen ja tehostamiseen. Tutkimuksessa esitellään sosiaalisen median tämän hetken suosituimmat kanavat ja etsitään sopivimmat väylät juuri tanssikoulun asiakaslähtöiseen markkinointiin.
Tätä tutkimusta varten on tehty kaksi erillistä kyselytutkimusta, joista toinen kartoittaa tanssikoulujen johdon ja toinen tanssikoulun asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Kyselyistä toinen käsittelee eri kanavien käytön aktiivisuutta erillisinä osioina, joten jokaisen kanavan yksilölliset vaikutukset ja käyttötarkoitukset on helppo havaita. Lisäksi työssä on käytetty sekä painetusta kirjallisuudesta että verkkojulkaisuista kerättyä tietoa.
Tanssikoulun markkinoinnin sosiaalisessa mediassa koetaan vaikuttavan positiivisesti tanssikoulun toimintaan. Asiakkaat seuraavat aktiivisesti tanssikoulunsa sosiaalisen median kanavia ja kokevat ne myös osittain omaa tanssiaktiivisuuttaan lisääviksi. Tanssialan yrittäjät ja muut alalla toimivat voivat soveltaa tutkimuksen tuloksia omien palveluidensa markkinointiin sekä koko tanssialan positiivisen imagon nostamiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voi laajentaa myös pedagogisesta näkökulmasta tarkasteltaviksi. Koska sosiaalisen median käyttö tanssikouluissa koettiin yleisesti tehokkaaksi ja mielekkääksi sekä tanssikoulujen että asiakkaiden mielestä, voi jatkossa sosiaalisen median käyttöä apukeinona kokeilla myös tanssinopetuksessa. Koska sosiaalinen media mahdollistaa informaation tuottamisen ja sen välittämisen nopeasti, laaja-alaisesti ja maksuttomasti, voi eri palveluiden luova ja monipuolinen käyttö tanssin alalla hyödyttää sekä yrittäjiä, harrastajia että opettajia.
Tätä tutkimusta varten on tehty kaksi erillistä kyselytutkimusta, joista toinen kartoittaa tanssikoulujen johdon ja toinen tanssikoulun asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Kyselyistä toinen käsittelee eri kanavien käytön aktiivisuutta erillisinä osioina, joten jokaisen kanavan yksilölliset vaikutukset ja käyttötarkoitukset on helppo havaita. Lisäksi työssä on käytetty sekä painetusta kirjallisuudesta että verkkojulkaisuista kerättyä tietoa.
Tanssikoulun markkinoinnin sosiaalisessa mediassa koetaan vaikuttavan positiivisesti tanssikoulun toimintaan. Asiakkaat seuraavat aktiivisesti tanssikoulunsa sosiaalisen median kanavia ja kokevat ne myös osittain omaa tanssiaktiivisuuttaan lisääviksi. Tanssialan yrittäjät ja muut alalla toimivat voivat soveltaa tutkimuksen tuloksia omien palveluidensa markkinointiin sekä koko tanssialan positiivisen imagon nostamiseen.
Opinnäytetyön tuloksia voi laajentaa myös pedagogisesta näkökulmasta tarkasteltaviksi. Koska sosiaalisen median käyttö tanssikouluissa koettiin yleisesti tehokkaaksi ja mielekkääksi sekä tanssikoulujen että asiakkaiden mielestä, voi jatkossa sosiaalisen median käyttöä apukeinona kokeilla myös tanssinopetuksessa. Koska sosiaalinen media mahdollistaa informaation tuottamisen ja sen välittämisen nopeasti, laaja-alaisesti ja maksuttomasti, voi eri palveluiden luova ja monipuolinen käyttö tanssin alalla hyödyttää sekä yrittäjiä, harrastajia että opettajia.