FACTORS THAT INFLUENCE SPECTATOR ATTENDANCE IN ICE HOCKEY : Case Company: Vaasan Sport
Stenbacka, Niclas (2017)
Stenbacka, Niclas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217689
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tavoite on tutkia eri tekijöitä jotka vaikuttavat yleisömääriin jääkiekko-ottelussa. Millainen suhde on kannattajien ja jääkiekko organisaation henkilöstön välillä? Ovatko kannattajien odotukset otettu huomioon? Mitä parannuksia voidaan tehdä jotka vaikuttavat positiivisesti kannattajiin?
Lopputyö on tehty yhteistyössä Vaasan Sportin kanssa, joka on vaasalainen jääkiekkojoukkue.
Ensimmäisessä kappaleessa tutustutaan taustatietoihin jotka auttavat lukijaa ymmärtämään mitä lopputyössä käsitellään. Teoksen toinen kappale kertoo lopputyön teoreettisesta kehyksestä jossa, käsitellään markkinointia, tapahtumien järjestämisestä ja organisaation ulkoisesta ja sisäisestä analyysistä. Kolmas kappale kertoo havainnoista, jotka ovat tehty tutkimuksen yhteydessä, ja analyysi kannattajien ja organisaation vastauksista. Työn lopussa kertaan vielä vastauksia ja mitä voisi tehdä toisin lopputyössä. The main goal with this thesis was to understand the different factors that have an impact on spectators in an ice hockey game. Another aim was to find out what kind of relationship there is between the spectators and the management staff in an ice hockey organization. Are the spectators’ expectations met and is there room for improvements that will affect positively on spectators’?
The case company used in this thesis was the ice hockey team Vaasan Sport from Vaasa.
The first section of the thesis describes about the background facts that the thesis will include. Whereas the second section examines the theoretical framework used in this thesis including, event management, marketing, as well as internal and external analysis of an organization. Finally, the third section discussed methods used in the thesis and analyzed the received answers from questions asked from spectators and management staff. The work ends with conclusion, reliability, validity and suggestions for further research.
Lopputyö on tehty yhteistyössä Vaasan Sportin kanssa, joka on vaasalainen jääkiekkojoukkue.
Ensimmäisessä kappaleessa tutustutaan taustatietoihin jotka auttavat lukijaa ymmärtämään mitä lopputyössä käsitellään. Teoksen toinen kappale kertoo lopputyön teoreettisesta kehyksestä jossa, käsitellään markkinointia, tapahtumien järjestämisestä ja organisaation ulkoisesta ja sisäisestä analyysistä. Kolmas kappale kertoo havainnoista, jotka ovat tehty tutkimuksen yhteydessä, ja analyysi kannattajien ja organisaation vastauksista. Työn lopussa kertaan vielä vastauksia ja mitä voisi tehdä toisin lopputyössä.
The case company used in this thesis was the ice hockey team Vaasan Sport from Vaasa.
The first section of the thesis describes about the background facts that the thesis will include. Whereas the second section examines the theoretical framework used in this thesis including, event management, marketing, as well as internal and external analysis of an organization. Finally, the third section discussed methods used in the thesis and analyzed the received answers from questions asked from spectators and management staff. The work ends with conclusion, reliability, validity and suggestions for further research.