Digitaalinen opetusmateriaali parodontologisesta suun ja hampaiden terveystarkastuksesta : Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelman Harjoittelu, parodontologinen suun terveydenhoitotyö 5 op -opintojaksolle
Huovinen, Anni; Kytöaho, Mira (2017)
Huovinen, Anni
Kytöaho, Mira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217672
Tiivistelmä
Suuhygienistien työnkuvaan kuuluu suunterveyden edistäminen ja iensairauksien hoito. Parodontiitin käypä hoito -suosituksen mukaan hammaslääkärien ja suuhygienistien tulisi tehdä säännöllisesti kaikille potilaille hampaiden tukikudosten tarkastus osana suun terveydentilan tutkimusta. Tämä mahdollistaa sen, että hampaiden ja hammasimplanttien ympäröivien kudosten sairaudet todetaan varhaisessa vaiheessa, jolloin hoidon vaste ja ennuste ovat hyvät.
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan kuuluu toisena opiskeluvuotena pakollisiin ammattiopintoihin kuuluva, viiden opintopisteen laajuinen opintojakso Harjoittelu, parodontologinen suunterveydenhoitotyö. Opintojakson yhtenä osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää parodontologisia instrumentteja ja välineistöä turvallista työskentelytapaa noudattaen suorittaessaan parodontologista suun terveystarkastusta. Menetelmänä opetuksessa on käytetty taitopajaharjoittelun demonstraatiota, jossa opiskelijat seuraavat ryhmänä opettajan tekemää tarkastusta vertaisopiskelijalle. Yksityiskohtien näkeminen on kuitenkin lähes mahdotonta, sillä suuontelo on pieni ja tila sen ympärillä on ahdas. Tutkinto-ohjelmaan olikin tarve tuottaa digitaalista opetusmateriaalia, jossa hampaan tukikudosten tarkastus on kuvattu suukameralla, ja sitä voidaan katsoa myös jälkikäteen ajasta ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, ja sen tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia parodontologisesta suun ja hampaiden terveystarkastuksesta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelman taitopajaharjoitteluun. Työn tavoitteena oli lisätä opiskelijan valmiuksia parodontologisen tarkastuksen tekemiseen ja tehostaa opettajan ajankäyttöä tai voimavaroja taitopajaharjoittelun muuhun ohjaukseen. Työn tilaajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön raporttia ja siihen kuuluvaa tuotosta varten kerättiin näyttöön perustuvaa kotimaista ja kansainvälistä teoriatietoa ja tutkimuksia. Näistä lähteistä valikoitui lopullista työtä varten oleellisimmat asiat.
Opinnäytetyön tuotosta arvioivat vuosina 2015 ja 2016 opintonsa aloittaneet Savonia-ammattikorkeakoulun suu-hygienistiopiskelijat. Kyselylomakkeen kysymykset koottiin Opetushallituksen digitaalisen opetusmateriaalin kriteerien pohjalta, ja palaute kerättiin sähköisesti. Palautteen perusteella digitaalinen opetusmateriaali oli havainnoillistava, selkeä, asiapitoinen ja se tuki aiheen opiskelua. Johtopäätöksenä digitaalinen opetusmateriaali vastasi työn tavoitetta ja tarkoitusta. Opetusmateriaalia voisi jatkossa kehittää siten, että siihen lisätään selostusta tai musiikkia.
Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan kuuluu toisena opiskeluvuotena pakollisiin ammattiopintoihin kuuluva, viiden opintopisteen laajuinen opintojakso Harjoittelu, parodontologinen suunterveydenhoitotyö. Opintojakson yhtenä osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää parodontologisia instrumentteja ja välineistöä turvallista työskentelytapaa noudattaen suorittaessaan parodontologista suun terveystarkastusta. Menetelmänä opetuksessa on käytetty taitopajaharjoittelun demonstraatiota, jossa opiskelijat seuraavat ryhmänä opettajan tekemää tarkastusta vertaisopiskelijalle. Yksityiskohtien näkeminen on kuitenkin lähes mahdotonta, sillä suuontelo on pieni ja tila sen ympärillä on ahdas. Tutkinto-ohjelmaan olikin tarve tuottaa digitaalista opetusmateriaalia, jossa hampaan tukikudosten tarkastus on kuvattu suukameralla, ja sitä voidaan katsoa myös jälkikäteen ajasta ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, ja sen tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia parodontologisesta suun ja hampaiden terveystarkastuksesta Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelman taitopajaharjoitteluun. Työn tavoitteena oli lisätä opiskelijan valmiuksia parodontologisen tarkastuksen tekemiseen ja tehostaa opettajan ajankäyttöä tai voimavaroja taitopajaharjoittelun muuhun ohjaukseen. Työn tilaajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön raporttia ja siihen kuuluvaa tuotosta varten kerättiin näyttöön perustuvaa kotimaista ja kansainvälistä teoriatietoa ja tutkimuksia. Näistä lähteistä valikoitui lopullista työtä varten oleellisimmat asiat.
Opinnäytetyön tuotosta arvioivat vuosina 2015 ja 2016 opintonsa aloittaneet Savonia-ammattikorkeakoulun suu-hygienistiopiskelijat. Kyselylomakkeen kysymykset koottiin Opetushallituksen digitaalisen opetusmateriaalin kriteerien pohjalta, ja palaute kerättiin sähköisesti. Palautteen perusteella digitaalinen opetusmateriaali oli havainnoillistava, selkeä, asiapitoinen ja se tuki aiheen opiskelua. Johtopäätöksenä digitaalinen opetusmateriaali vastasi työn tavoitetta ja tarkoitusta. Opetusmateriaalia voisi jatkossa kehittää siten, että siihen lisätään selostusta tai musiikkia.