Värisevä hiljaisuus : Taiteellinen työ soitonopettajuuden ytimessä
Miettunen, Heidi (2017)
Miettunen, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117618
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe nousi tasapainottelusta muusikon ja sellonsoiton opettajan roolien välillä. Halusin konkretisoida sitä, kuinka roolit parhaimmillaan ruokkivat toinen toistaan ja kuinka oma taiteellinen työskentely on keskeinen käyttövoima opettajana toimimisen kannalta.
Opinnäytetyöni on monimuotoinen ja jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen osuus sisältää prosessikuvauksen Värisevä hiljaisuus – dialogi sellolle ja psalmeille -konserttikokonaisuuden valmistamisesta teosten ja tekstien valinnasta ja harjoittamisesta esityksiin asti. Toinen osuus käsittelee projektin eri vaiheiden pohjalta erottuneita muusikkouden ulottuvuuksia: asiantuntemusta, itsetuntemusta, motivaatiota ja läsnäoloa. Kolmannessa osuudessa tarkastelen haastattelemieni kahden eri sukupolvia edustavan sellotaiteilijan, Timo Törmän ja Markus Hohdin näkemyksiä muusikkouden ja opettajuuden yhdistämisestä.
Niin oman taiteellisen prosessini kuin kirjallisuuden ja haastatteluidenkin pohjalta syntyneet havainnot vahvistivat käsitystäni siitä, että oma aktiivinen muusikkous tukee soitonopettajuutta. Muusikolle kokemuksen kautta karttuva hiljainen tietäminen yhdistyessään opettajan haluun avautua vuorovaikutukseen oppilaan kanssa muuntuu opettajan pedagogiseksi sensitiivisyydeksi, jota tarvitaan työskenneltäessä alati muuttuvissa opetustilanteissa taidoiltaan, lähtökohdiltaan ja temperamentiltaan erilaisten oppijoiden kanssa. Siten muusikkouden ulottuvuudet – asiantuntemus, itsetuntemus, motivaatio ja läsnäolo – ovat myös soitonopettajana toimimisen ytimessä.
Opinnäytetyöni on monimuotoinen ja jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäinen osuus sisältää prosessikuvauksen Värisevä hiljaisuus – dialogi sellolle ja psalmeille -konserttikokonaisuuden valmistamisesta teosten ja tekstien valinnasta ja harjoittamisesta esityksiin asti. Toinen osuus käsittelee projektin eri vaiheiden pohjalta erottuneita muusikkouden ulottuvuuksia: asiantuntemusta, itsetuntemusta, motivaatiota ja läsnäoloa. Kolmannessa osuudessa tarkastelen haastattelemieni kahden eri sukupolvia edustavan sellotaiteilijan, Timo Törmän ja Markus Hohdin näkemyksiä muusikkouden ja opettajuuden yhdistämisestä.
Niin oman taiteellisen prosessini kuin kirjallisuuden ja haastatteluidenkin pohjalta syntyneet havainnot vahvistivat käsitystäni siitä, että oma aktiivinen muusikkous tukee soitonopettajuutta. Muusikolle kokemuksen kautta karttuva hiljainen tietäminen yhdistyessään opettajan haluun avautua vuorovaikutukseen oppilaan kanssa muuntuu opettajan pedagogiseksi sensitiivisyydeksi, jota tarvitaan työskenneltäessä alati muuttuvissa opetustilanteissa taidoiltaan, lähtökohdiltaan ja temperamentiltaan erilaisten oppijoiden kanssa. Siten muusikkouden ulottuvuudet – asiantuntemus, itsetuntemus, motivaatio ja läsnäolo – ovat myös soitonopettajana toimimisen ytimessä.