Markkinointiviestinnän tehostaminen Facebook-arvontojen avulla
Ryynänen, Elisa (2017)
Ryynänen, Elisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117617
Tiivistelmä
Järvenpään Studiot 123 –elokuvateatterille toteutettiin kevään ja kesän 2017 aikana yrityksen Facebook-sivulla neljä erilaista arvontaa, joiden tarkoituksena oli tehostaa ja piristää yrityksen sosiaalisen median markkinointiviestintää sekä luoda aktiivisuutta Facebook-sivulle ja tätä kautta herättää kiinnostusta yritystä ja ensi-iltoja kohtaan. Kohdeyritys päivittää säännöllisesti Facebook-sivuaan, mutta arvontoja ei ole ennen tehty. Facebook on tälle elokuvateatterille tärkein sosiaalisen median kanava elokuvista, palveluista ja tapahtumista viestimiseen, joten arvonnat haluttiin toteuttaa Facebookin avulla.
Elokuvat projektiin valikoituivat yrittäjän toiveiden mukaisesti ja arvonnat suunniteltiin noin kuukauden välein julkaistaviksi. Kolme ensimmäistä arvontaa liittyivät yksittäisten elokuvien ensi-iltoihin ja viimeinen elokuussa 2017 tehty arvonta keskittyi syksyn tuleviin ensi-iltoihin. Yrityksen rennon ja kotoisan ilmapiirin haluttiin välittyvän päivityksistä innostaen ihmisiä osallistumaan arvontoihin ja tätä kautta kiinnostumaan elokuvista ja paikallisesta elokuvateatterista.
Tavoitteena projektille oli Facebook-sivun aktivoiminen ja tykkääjämäärän nousu, arvontoihin valittujen ensi-iltojen mainostaminen ja tätä kautta ei-sesonkiajan kävijämäärien lisäys. Onnistumisen mittareina käytettiin esimerkiksi julkaisujen kattavuutta, kommenttien, tykkäysten ja jakojen määrää sekä tykkääjämäärän nousua. Tavoitteissa onnistuttiin hyvin ja arvontoja tullaan tekemään jatkossakin yrityksessä. Toimeksiantaja koki projektin onnistuneeksi ja hyödylliseksi yritykselle.
Tietoperustana markkinointiviestinnän osuudelle on käytetty pääasiassa Kotler P. & Keller K. L. Marketing management 12th edition (2006) -kirjaa. Facebook-markkinoinnin teoriana käytettiin Lasse Rouhiaisen Smart Social Media (2012) -kirjaa, Facebookin omia ohjesivuja sekä erilaisia muita markkinoinnin tutkimuksia ja asiantuntija-sivustoja, kuten Hubspot –ja Suomen Digimarkkinointi -sivustoja.
Elokuvat projektiin valikoituivat yrittäjän toiveiden mukaisesti ja arvonnat suunniteltiin noin kuukauden välein julkaistaviksi. Kolme ensimmäistä arvontaa liittyivät yksittäisten elokuvien ensi-iltoihin ja viimeinen elokuussa 2017 tehty arvonta keskittyi syksyn tuleviin ensi-iltoihin. Yrityksen rennon ja kotoisan ilmapiirin haluttiin välittyvän päivityksistä innostaen ihmisiä osallistumaan arvontoihin ja tätä kautta kiinnostumaan elokuvista ja paikallisesta elokuvateatterista.
Tavoitteena projektille oli Facebook-sivun aktivoiminen ja tykkääjämäärän nousu, arvontoihin valittujen ensi-iltojen mainostaminen ja tätä kautta ei-sesonkiajan kävijämäärien lisäys. Onnistumisen mittareina käytettiin esimerkiksi julkaisujen kattavuutta, kommenttien, tykkäysten ja jakojen määrää sekä tykkääjämäärän nousua. Tavoitteissa onnistuttiin hyvin ja arvontoja tullaan tekemään jatkossakin yrityksessä. Toimeksiantaja koki projektin onnistuneeksi ja hyödylliseksi yritykselle.
Tietoperustana markkinointiviestinnän osuudelle on käytetty pääasiassa Kotler P. & Keller K. L. Marketing management 12th edition (2006) -kirjaa. Facebook-markkinoinnin teoriana käytettiin Lasse Rouhiaisen Smart Social Media (2012) -kirjaa, Facebookin omia ohjesivuja sekä erilaisia muita markkinoinnin tutkimuksia ja asiantuntija-sivustoja, kuten Hubspot –ja Suomen Digimarkkinointi -sivustoja.