Televisio-ohjelmien sosiaalisen median ja verkkosisältöjen tuotantotavoista
Nyberg, Jenny (2017)
Nyberg, Jenny
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117596
Tiivistelmä
Televisio-ohjelmia katsotaan yhä enemmän verkon välityksellä ajasta, päätelaitteesta tai paikasta riippumatta. Pelkkä televisio-ohjelma ei kuitenkaan enää riitä tavoittamaan kaikkia katsojia, joten sosiaalinen media ja verkkosisällöt ovat tulleet osaksi monen ohjelman kokonaisuutta ja markkinointia. Mutta kuka tuottaa verkkosisällöt ja hallinnoi ohjelman sosiaalista mediaa?
Tämä opinnäytetyö havainnoi suomalaisten viihde- ja realityohjelmien sosiaalisen median ja verkkosisältöjen tuotannon toimintatapoja ja haasteita. Työ tutkii myös verkon ja sosiaalisen median merkitystä ja mahdollisuuksia tv-ohjelmien tukena tänään ja tulevaisuudessa. Miten ohjelmien some- ja verkkosisällöt tuotetaan niin, että sisältö vastaa ja tukee ohjelmaa parhaalla mahdollisella tavalla?
Työ auttaa ymmärtämään, miksi ohjelmien some- ja verkkosisällöt vaativat suuren työpanoksen, osaavia tekijöitä ja perusteellista suunnittelua toimiakseen. Opinnäytetyö avaa sosiaalisen median voimaa ja potentiaalia ohjelmien ilmiöittämisen kannalta. Työ kuvaa audiovisuaalisen alan murrosta internetin ja sosiaalisen median aikakaudella, sekä sen vaikutusta Suomen televisio-alaan.
Työtä varten on haastateltu kahdeksaa suomalaista televisioalan ammattilaista, jotka työskentelevät ohjelmien sosiaalisen median ja verkkosisältöjen parissa. Aineistoa on myös koottu ajankohtaisista artikkeleista ja verkkojulkaisuista.
Työ kartoittaa millaiselle osaamiselle on kysyntää tulevaisuudessa ohjelmien some- ja verkkosisältöjen tuotannon saralla. Työn kautta televisio-tuotantoyhtiö tai ohjelmien sosiaalisen median parissa työskentelevä freelancer voi kehittää omaa osaamistaan, ja tunnistaa asiat omassa tekemisessään, joita tulee kehittää tulevaisuutta ajatellen.
Tämä opinnäytetyö havainnoi suomalaisten viihde- ja realityohjelmien sosiaalisen median ja verkkosisältöjen tuotannon toimintatapoja ja haasteita. Työ tutkii myös verkon ja sosiaalisen median merkitystä ja mahdollisuuksia tv-ohjelmien tukena tänään ja tulevaisuudessa. Miten ohjelmien some- ja verkkosisällöt tuotetaan niin, että sisältö vastaa ja tukee ohjelmaa parhaalla mahdollisella tavalla?
Työ auttaa ymmärtämään, miksi ohjelmien some- ja verkkosisällöt vaativat suuren työpanoksen, osaavia tekijöitä ja perusteellista suunnittelua toimiakseen. Opinnäytetyö avaa sosiaalisen median voimaa ja potentiaalia ohjelmien ilmiöittämisen kannalta. Työ kuvaa audiovisuaalisen alan murrosta internetin ja sosiaalisen median aikakaudella, sekä sen vaikutusta Suomen televisio-alaan.
Työtä varten on haastateltu kahdeksaa suomalaista televisioalan ammattilaista, jotka työskentelevät ohjelmien sosiaalisen median ja verkkosisältöjen parissa. Aineistoa on myös koottu ajankohtaisista artikkeleista ja verkkojulkaisuista.
Työ kartoittaa millaiselle osaamiselle on kysyntää tulevaisuudessa ohjelmien some- ja verkkosisältöjen tuotannon saralla. Työn kautta televisio-tuotantoyhtiö tai ohjelmien sosiaalisen median parissa työskentelevä freelancer voi kehittää omaa osaamistaan, ja tunnistaa asiat omassa tekemisessään, joita tulee kehittää tulevaisuutta ajatellen.