Uuden asukkaan muutto Palvelukeskus Metsolaan : Työntekijöiden työn tukeminen ja kehittäminen
Vesamäki, Lotta (2017)
Vesamäki, Lotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117572
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteistyössä Kuurojen Palvelusäätiön sr:n, Palvelukeskus Metsolan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusien asukkaiden muuttoprosessin ohjeistusta. Työn tavoitteena oli yhdenmukaistaa työntekijöiden toimintaa muuttoprosessissa ja lisätä palvelun laatua. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui palvelukeskuksen henkilöstön käyttöön tarkoitettu opas, jossa on ohjeistettu muuttoprosessiin liittyviä käytänteitä ennen muuttoa ja muuttopäivänä.
Palvelukeskus Metsolan henkilöstö osallistui aktiivisesti kehittämistyöhön, joka toteutettiin ryhmämuotoisen teemahaastattelun, dialogisen keskustelun ja arviointitiedon keruun avulla. Oppaaseen koottiin tietoa ja ohjeistuksia asiakkaan tutustumiskäynnistä palvelukeskukseen, asiakkaaseen tutustumisesta ja kokeilujaksosta ennen varsinaista muuttoa. Oppaaseen liitettiin muistilista työprosessista, tarvittavat lomakkeet, sopimukset ja uusien asukkaiden tervetulo-oppaat.
Palvelukeskus Metsolan henkilöstö arvioi oppaan työversion. Arviointien mukaan opas koetiin vastaavaan työntekijöiden tarpeita melko hyvin, mutta opasta tuli sisällöllisesti vielä kehittää. Työntekijöiden kehitysideoiden mukaisesti oppaaseen lisättiin muun muassa luku tiimitoiminnasta ja asiakastietojärjestelmän rekisteriseloste. Henkilöstön antamien arviointien mukaan opas koettiin hyödylliseksi ja ainutlaatuiseksi palvelukeskuksen arjessa.
Palvelukeskus Metsolan henkilöstö osallistui aktiivisesti kehittämistyöhön, joka toteutettiin ryhmämuotoisen teemahaastattelun, dialogisen keskustelun ja arviointitiedon keruun avulla. Oppaaseen koottiin tietoa ja ohjeistuksia asiakkaan tutustumiskäynnistä palvelukeskukseen, asiakkaaseen tutustumisesta ja kokeilujaksosta ennen varsinaista muuttoa. Oppaaseen liitettiin muistilista työprosessista, tarvittavat lomakkeet, sopimukset ja uusien asukkaiden tervetulo-oppaat.
Palvelukeskus Metsolan henkilöstö arvioi oppaan työversion. Arviointien mukaan opas koetiin vastaavaan työntekijöiden tarpeita melko hyvin, mutta opasta tuli sisällöllisesti vielä kehittää. Työntekijöiden kehitysideoiden mukaisesti oppaaseen lisättiin muun muassa luku tiimitoiminnasta ja asiakastietojärjestelmän rekisteriseloste. Henkilöstön antamien arviointien mukaan opas koettiin hyödylliseksi ja ainutlaatuiseksi palvelukeskuksen arjessa.