Tiimikohtaisten palavereiden merkitys alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa
Saira, Henni (2017)
Saira, Henni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin lastentarhanopettajien sekä lastenhoitajien näkemyksiä tiimikohtaisten palavereiden merkityksestä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksen täyttymiseksi työlle asetettiin kolme tutkimuskysymystä, jotka olivat; millaisia näkemyksiä lastentarhanopettajilla on tiimikohtaisten palavereiden merkityksestä, millaisia näkemyksiä lastenhoitajilla on tiimikohtaisten palavereiden merkityksestä ja miten tiimikohtaisissa palavereissa käsitellään alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, alle 3-vuotiaita, tiimityötä, moniammatillista tiimiä, lastentarhanopettajan pedagogista vastuuta ja tiimipalaveria. Työ oli laadullinen tutkimus ja siihen osallistui neljä päiväkotia. Jokaisesta näistä päiväkodeista työhön osallistui yksi lastentarhanopettaja ja yksi lastenhoitaja. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin yksilöhaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan suurin osa osallistuneista varhaiskasvattajista piti tiimikohtaisia palavereja merkityksellisinä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Tämä johtui siitä, että ne olivat hetkiä, jolloin lapset eivät olleet läsnä, joten niissä pystyttiin keskustelemaan sellaisistakin asioista, joihin ei ollut mahdollista lasten kuullen tai arjen kiireen keskellä syventyä. Tulosten perusteella näkemykset tiimikohtaisten palavereiden merkityksestä olivat kuitenkin hyvin yksilöllisiä ja ne eivät olleet sidoksissa varhaiskasvatuksessa toteutettuun tehtävään. Alle 3-vuotiaiden ryhmän tiimikohtaisissa palavereissa suunniteltiin, kehitetiin ja arvioitiin pienten lasten parissa toteutettua varhaiskasvatusta yhdessä, minkä lisäksi niissä pyrittiin huomioimaan ryhmän lapsia yksilöllisesti.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää siihen osallistuneet päiväkodit, erityisesti ne, joilla tiimikohtaisten palavereiden pitäminen ei ole vielä niin vakiintunutta tai mahdollistettua. Myös muut päiväkodit voivat saada siitä ideoita omiin muotoutuviin palaverikäytäntöihinsä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatusta, alle 3-vuotiaita, tiimityötä, moniammatillista tiimiä, lastentarhanopettajan pedagogista vastuuta ja tiimipalaveria. Työ oli laadullinen tutkimus ja siihen osallistui neljä päiväkotia. Jokaisesta näistä päiväkodeista työhön osallistui yksi lastentarhanopettaja ja yksi lastenhoitaja. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin yksilöhaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan suurin osa osallistuneista varhaiskasvattajista piti tiimikohtaisia palavereja merkityksellisinä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Tämä johtui siitä, että ne olivat hetkiä, jolloin lapset eivät olleet läsnä, joten niissä pystyttiin keskustelemaan sellaisistakin asioista, joihin ei ollut mahdollista lasten kuullen tai arjen kiireen keskellä syventyä. Tulosten perusteella näkemykset tiimikohtaisten palavereiden merkityksestä olivat kuitenkin hyvin yksilöllisiä ja ne eivät olleet sidoksissa varhaiskasvatuksessa toteutettuun tehtävään. Alle 3-vuotiaiden ryhmän tiimikohtaisissa palavereissa suunniteltiin, kehitetiin ja arvioitiin pienten lasten parissa toteutettua varhaiskasvatusta yhdessä, minkä lisäksi niissä pyrittiin huomioimaan ryhmän lapsia yksilöllisesti.
Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää siihen osallistuneet päiväkodit, erityisesti ne, joilla tiimikohtaisten palavereiden pitäminen ei ole vielä niin vakiintunutta tai mahdollistettua. Myös muut päiväkodit voivat saada siitä ideoita omiin muotoutuviin palaverikäytäntöihinsä.