Från digitalt visitkort till en användarvänlig försäljningskanal : En utvärdering av företaget Daytons webbplats
Fagerström, Jonathan (2017)
Fagerström, Jonathan
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117562
Tiivistelmä
I många år har företag inom B2B använt sig av komplexa webbplatser där man ofta lagt minimal fokus på användarvänlighet. Detta har lett till att många företag gått miste om potentiella kunder som vänt ryggen till då de inte hittat den information de varit ute efter. För att tackla problemet bör företagen vara medvetna om hur god användarvänlighet kan påverka besökarens köpbeteende och kundupplevelse. Detta examensarbete är gjort på uppdrag av företaget Dayton som befinner sig i en liknande sits och vars webbplats i dagens läge främst kan beskrivas som ett digitalt visitkort än en digital försäljningskanal. Syftet med arbetet är således att lyfta fram användarvänligheten på Daytons webbplats och kartlägga de element som bör finnas för att webbplatsen skall kunna användas som en användarvänlig försäljningskanal. För att uppnå målsättningarna kommer jag i detta arbete att presentera två ståltrådsmallar av fyra huvudsidor på Daytons webbplats. Den första ståltrådsmallen kommer att basera sig på forskningslitteratur inom användarvänlighet och informationsarkitektur. Där efter kommer den andra och slutliga ståltrådsmallen att arbetas fram med hjälp av aktionsforskning och kvalitativa expertintervjuer med personer verksamma inom webbdesign och digital marknadsföring. Den slutliga ståltrådsmallen är sedan tänkt att användas som riktlinje inför planeringen av Daytons kommande webbplats. Teorin i detta arbete kommer att beröra webbutvecklingens olika faser, betydelsen av god användarvänlighet och struktur på en webbplats, samt bäst praxis för att uppnå en bättre webbupplevelse. Materialet baserar sig i första hand på publikationer från Jakob Nielsen och aktuell forskning inom användarvänlighet och webbdesign. Slutresultatet av arbetet är en ståltrådsmall vars bas utgår från materialet i teorin och som sedan kompletterats med kommentarer och ändringsförslag utifrån de expertintervjuer som utförts. Den slutliga ståltrådsmallen är således tänkt att fungera som vägledning inför planeringen av Daytons kommande webbplats och som med hjälp av förbättrad användarvänlighet, arkitektur och struktur, i fortsättningen kan användas som en effektiv försäljningskanal. Arbetet lyfter även upp betydelsen av att samla in besöksdata och behovet av att ständigt optimera innehållet för rätt målgrupp och rätt ändamål. A clear majority of B2B-companies have, for many years, put little to no effort on provid-ing a user-friendly experience on their complex websites. The lack of proper usability on these webpages has led to missing opportunities in the form of potential leads and customers. The website of Dayton is facing the same issues and is in its current state only serving as a digital business card for visitors passing by. To battle these challenges this thesis work will provide guidelines on how to properly optimize B2B websites by using best usability practices per previous studies and inputs from leading industry experts. This thesis work will go through the process of creating a website and the crucial planning steps that needs to be taken before putting the first building block in place and have a heavy focus on usability and structure of the website. The purpose of this thesis is to develop a wireframe of Dayton’s website that can be used as a guideline when planning the next version of the company’s website. The wireframe will be developed using existing studies such as publications from Jakob Nielsen and the Web Style Guide by Patrick J. Lynch and Sarah Horton. The result of this thesis work will be a wireframe over the most essential webpages of Dayton’s website.