Suosituksia markkinointisuunnitelmaa varten : Case: Hotel Evergreen
Väisänen, Juha (2017)
Väisänen, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117512
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia hotelli Evergreenille suosituksia markkinointisuunnitelman tekemistä varten. Työssä käytiin läpi niitä mahdollisia asioita, joita hotellin tulisi ottaa huomioon markkinointisuunnitelmaa tehdessään. Tuotosta hyödyntämällä toimeksiantaja voisi saada yritystoiminnalleen lisää näkyvyyttä markkinointinsa kautta, ideoita palvelukokonaisuuksien luomiseen sekä niitä keinoja, jolla se voisi kohdentaa hotellille uusia ja erilaisia asiakassegmenttejä. Työssä pyrittiin huomioimaan yrityksen taloudelliset resurssit ja tarkoituksena oli löytää sille soveltuvimmat keinot toiminnan kehittämiseen sekä ne markkinointiviestinnänkeinot ja -kanavat, joita yritys pystyisi itsenäisesti ja pienellä budjetilla toteuttamaan.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli suomalaisomisteinen hotelli, joka toimii Thaimaan Hua Hinissä. Hotelli on ydintuotteensa majoituspalveluiden lisäksi erikoistunut golfpalveluiden tuottamiseen, joihin sisältyvät matkakohteen sisäiset kuljetukset ja golfiin liittyvät kohdejärjestelyt. Hotellin suurin asiakassegmentti tällä hetkellä on suomalaiset golfturistit, mutta sillä on asiakkaita myös golfin harrastajien ulkopuolelta.
Pääkäsitteinä työssä olivat asiakaslähtöinen markkinointi, matkailualan markkinointi ja markkinoinnin perinteiset kilpailukeinot tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Osana markkinointiviestintää työssä käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, johon liittyviä alakäsitteitä olivat mm. hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sosiaalisessa mediassa tehtävä markkinointi, kuten Facebook-mainonta sekä sen tukitoimina Instagram- ja mahdollinen YouTube-sisällöntuotanto. Muita markkinointiin liittyviä alakäsitteitä olivat myös segmentointi, markkinointisuunnitelma ja markkinointistrategia. Aihe rajattiin työssä erityisesti asiakaslähtöiseen matkailualan ja palveluiden markkinointiin.
Menetelminä tässä opinnäytetyössä olivat haastattelu, dokumenttianalyysi, net scouting, SWOT-, pestel-, markkina- ja kilpailija-analyysit sekä vertailukehittäminen. Työtä varten haastateltiin kahta hotellin edustajaa ja SWOT-kyselyn kautta saatiin vastauksia neljältä henkilöltä yrityksen sisältä. Lisäksi hotellia verrattiin sen kilpailijoihin erilaisissa kategorioissa hotellien varaussivustojen asiakaspalautteiden ja kotisivujen sekä Facebook-sivujen kautta.
Markkinointisuunnitelmaa varten tehtyjen suositusten pohjaksi hotelli Evergreenin toimintaympäristöä tarkasteltiin sekä mikro-, että makrotasolla. Tarkastelun kautta saatiin luotua yrityksen toiminnan kannalta ajankohtaista ja hyödynnettävää tietoa markkinoinnin perinteisien kilpailukeinojen tuotteen, hinnan, saatavuuden ja markkinointiviestinnän tueksi, erityisesti matkailualaa varten. Työssä pyrittiin luomaan useampia vaihtoehtoja, joita yritys voisi soveltaa markkinointinsa tukena. Hotelli Evergreenin markkinointia varten tuloksena saatiin neljä erilaista suositusta, joita yritys pystyisi hyödyntämään joko yhdessä tai erikseen.
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli suomalaisomisteinen hotelli, joka toimii Thaimaan Hua Hinissä. Hotelli on ydintuotteensa majoituspalveluiden lisäksi erikoistunut golfpalveluiden tuottamiseen, joihin sisältyvät matkakohteen sisäiset kuljetukset ja golfiin liittyvät kohdejärjestelyt. Hotellin suurin asiakassegmentti tällä hetkellä on suomalaiset golfturistit, mutta sillä on asiakkaita myös golfin harrastajien ulkopuolelta.
Pääkäsitteinä työssä olivat asiakaslähtöinen markkinointi, matkailualan markkinointi ja markkinoinnin perinteiset kilpailukeinot tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Osana markkinointiviestintää työssä käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, johon liittyviä alakäsitteitä olivat mm. hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sosiaalisessa mediassa tehtävä markkinointi, kuten Facebook-mainonta sekä sen tukitoimina Instagram- ja mahdollinen YouTube-sisällöntuotanto. Muita markkinointiin liittyviä alakäsitteitä olivat myös segmentointi, markkinointisuunnitelma ja markkinointistrategia. Aihe rajattiin työssä erityisesti asiakaslähtöiseen matkailualan ja palveluiden markkinointiin.
Menetelminä tässä opinnäytetyössä olivat haastattelu, dokumenttianalyysi, net scouting, SWOT-, pestel-, markkina- ja kilpailija-analyysit sekä vertailukehittäminen. Työtä varten haastateltiin kahta hotellin edustajaa ja SWOT-kyselyn kautta saatiin vastauksia neljältä henkilöltä yrityksen sisältä. Lisäksi hotellia verrattiin sen kilpailijoihin erilaisissa kategorioissa hotellien varaussivustojen asiakaspalautteiden ja kotisivujen sekä Facebook-sivujen kautta.
Markkinointisuunnitelmaa varten tehtyjen suositusten pohjaksi hotelli Evergreenin toimintaympäristöä tarkasteltiin sekä mikro-, että makrotasolla. Tarkastelun kautta saatiin luotua yrityksen toiminnan kannalta ajankohtaista ja hyödynnettävää tietoa markkinoinnin perinteisien kilpailukeinojen tuotteen, hinnan, saatavuuden ja markkinointiviestinnän tueksi, erityisesti matkailualaa varten. Työssä pyrittiin luomaan useampia vaihtoehtoja, joita yritys voisi soveltaa markkinointinsa tukena. Hotelli Evergreenin markkinointia varten tuloksena saatiin neljä erilaista suositusta, joita yritys pystyisi hyödyntämään joko yhdessä tai erikseen.