Kilpailunrajoittaminen jälleenmyyntiprosessissa
Ilola, Terhi (2017)
Ilola, Terhi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kilpailunrajoittamiseen liittyviä tekijöitä, sekä kilpailunrajoittamisen laillisuuden ja laittomuuden rajoja jälleenmyyntiprosessissa. Lähtökohtana työssä oli toimeksiantajan tilanne. Työ rajattiin toimeksiantajan näkökulmasta relevantteihin kilpailunrajoittamisen osa-alueisiin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin horisontaalisia ja vertikaalisia kilpailunrajoittamisen keinoja. Työssä avattiin teoriaan viitaten horisontaalisen kilpailunrajoittamisen keinoja ja niistä nostettiin esille hintakartellit. Vertikaalisista keinoista paremmin tarkasteltiin määrähinnoittelua ja kilpailukieltoa (yhden tuotemerkin määräämistä). Työssä pureuduttiin myös määräävän markkina-asemaan ja sen väärinkäyttöön varsinkin toimeksiantajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Teoriaosuudessa tutustuttiin aiheeseen lakien, asetusten, oikeuden päätösten, Euroopan unionin julkaisujen ja oikeudellisen kirjallisuuden avulla. Empiriaosuudessa kilpailunrajoittamisen vaikutuksia pohdittiin kirjallisuuteen ja työelämän havainnointiin pohjautuen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kuvaus kilpailunrajoittamisen keinoista sekä niiden vaikutuksista jälleenmyyntiprosessissa. Työllä haettiin nimenomaan vastausta kysymykseen, onko kilpailunrajoittaminen laillista ja missä kulkevat rajat laillisuuden ja laittomuden välillä. Selkeitä rajoja ei voitu asettaa, koska niitä ei ole olemassa. Todettiin, että kilpailunrajoittamistapaukset on aina tutkittava tapauskohtaisesti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin horisontaalisia ja vertikaalisia kilpailunrajoittamisen keinoja. Työssä avattiin teoriaan viitaten horisontaalisen kilpailunrajoittamisen keinoja ja niistä nostettiin esille hintakartellit. Vertikaalisista keinoista paremmin tarkasteltiin määrähinnoittelua ja kilpailukieltoa (yhden tuotemerkin määräämistä). Työssä pureuduttiin myös määräävän markkina-asemaan ja sen väärinkäyttöön varsinkin toimeksiantajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Teoriaosuudessa tutustuttiin aiheeseen lakien, asetusten, oikeuden päätösten, Euroopan unionin julkaisujen ja oikeudellisen kirjallisuuden avulla. Empiriaosuudessa kilpailunrajoittamisen vaikutuksia pohdittiin kirjallisuuteen ja työelämän havainnointiin pohjautuen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kuvaus kilpailunrajoittamisen keinoista sekä niiden vaikutuksista jälleenmyyntiprosessissa. Työllä haettiin nimenomaan vastausta kysymykseen, onko kilpailunrajoittaminen laillista ja missä kulkevat rajat laillisuuden ja laittomuden välillä. Selkeitä rajoja ei voitu asettaa, koska niitä ei ole olemassa. Todettiin, että kilpailunrajoittamistapaukset on aina tutkittava tapauskohtaisesti.