Château Carsin -brändin kehittäminen
Sipilä, Jenni (2017)
Sipilä, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017445
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ranskan Bordeaux'ssa sijaitseva suomalaisomisteinen viinitila Château Carsin. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka hyvin Château Carsin -brändi tunnetaan, miten kyseistä brändiä voitaisiin kehittää ja uudistaa sekä miten Château Carsinin viinimyyntiä voitaisiin kehittää Suomessa.
Château Carsinin brändin kehittämistä ja tunnettuutta kartoitettiin asiakaskyselyn avulla. Asiakaskysely lähetettiin 1400 henkilölle, jotka kuuluvat Château Carsinin asiakasrekisteriin. Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin 725 kappaletta. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella Tixel 10 -ohjelmalla, ristiintaulukoinnin ja yksiulotteisten jakaumien avulla.
Tutkimuksen aineiston perusteella voidaan todeta, että suurin osa Château Carsinin asiakaskirjeen tilaajista tiesi viinitilan olevan suomalaisomisteinen. Lisäksi lähes kaikki vastaajat pitivät tärkeänä sitä, että viinitila on suomalaisomisteinen. Kyselyn vastausten perusteella Château Carsinin asiakkaat pitävät tärkeänä muun muassa viinitilan ekologisia arvoja, näkyvyyttä viinialan tapahtumissa, työntekijöiden arvostamista sekä tuotteiden laatua. Opinnäytetyö antaa viitteitä siitä, että viininmyynnin kehittämiseksi Suomessa Château Carsinin tulisikin korostaa ja jatkokehittää kyseisiä ominaisuuksia, osana viinitilan arkea ja markkinointiviestintää.
Château Carsinin brändin kehittämistä ja tunnettuutta kartoitettiin asiakaskyselyn avulla. Asiakaskysely lähetettiin 1400 henkilölle, jotka kuuluvat Château Carsinin asiakasrekisteriin. Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin 725 kappaletta. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusotteella Tixel 10 -ohjelmalla, ristiintaulukoinnin ja yksiulotteisten jakaumien avulla.
Tutkimuksen aineiston perusteella voidaan todeta, että suurin osa Château Carsinin asiakaskirjeen tilaajista tiesi viinitilan olevan suomalaisomisteinen. Lisäksi lähes kaikki vastaajat pitivät tärkeänä sitä, että viinitila on suomalaisomisteinen. Kyselyn vastausten perusteella Château Carsinin asiakkaat pitävät tärkeänä muun muassa viinitilan ekologisia arvoja, näkyvyyttä viinialan tapahtumissa, työntekijöiden arvostamista sekä tuotteiden laatua. Opinnäytetyö antaa viitteitä siitä, että viininmyynnin kehittämiseksi Suomessa Château Carsinin tulisikin korostaa ja jatkokehittää kyseisiä ominaisuuksia, osana viinitilan arkea ja markkinointiviestintää.