Varastoalan alueellisten osaamistarpeiden kartoitus
Salo, Toni (2017)
Salo, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017438
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Tampereen seudun ammattiopiston logistiikan koulutusala. Koulutusalalla on mahdollista opiskella varastonhoitajan ammattitutkinto, joka on yksi kolmesta tutkintonimikkeestä logistiikan perustutkinnossa. Tutkimus rajattiin koskemaan sitä.
Ammatillisen koulutuksen kentän muutospaineista ja tutkimuksen kohteena olevan koulutusalan käytössä olevan opetusvaraston kehittämistarpeesta syntyi tilaus tutkia ja kartoittaa millaista osaamista varastoalan työtehtävissä tarvitaan nykypäivänä ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa tuodaan esiin ammatillisen koulutuksen muutosvaatimusten taustatekijöitä, joita ovat mm. lisääntyvässä määrin toteutettava opiskelijoiden osaamisperusteinen arviointi ja työssäoppiminen.
Toimialan vaatimien osaamistarpeiden kartoitus toteutettiin kyselytutkimuksena opiskelijoiden työpaikkaohjaajille. Kerätyn tutkimusaineiston perusteella voitiin tehdä tähän työhön liittyviä johtopäätöksiä. Tulokset sinällään eivät ole yleistettävissä, koska tutkimuksen vastausprosentti jäi suhteellisen alhaiseksi. Saadut vastaukset antavat kuitenkin suuntaviivoja siitä mitä asioita opetusvaraston kehittämisessä tulee huomioida.
Merkittävin havainto tutkimuksen tuloksista on se, että tietoteknisten valmiuksien ja asiakaspalvelutaitojen merkitys korostuu tulevaisuudessa entistä enemmän. Opetuksessa tulee silti varmistaa, että varastoalan opiskelijoiden ja opintojen jälkeen alalle siirtyvien henkilöiden perustehtävien osaaminen pysyy korkeatasoisena.
Ammatillisen koulutuksen kentän muutospaineista ja tutkimuksen kohteena olevan koulutusalan käytössä olevan opetusvaraston kehittämistarpeesta syntyi tilaus tutkia ja kartoittaa millaista osaamista varastoalan työtehtävissä tarvitaan nykypäivänä ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa tuodaan esiin ammatillisen koulutuksen muutosvaatimusten taustatekijöitä, joita ovat mm. lisääntyvässä määrin toteutettava opiskelijoiden osaamisperusteinen arviointi ja työssäoppiminen.
Toimialan vaatimien osaamistarpeiden kartoitus toteutettiin kyselytutkimuksena opiskelijoiden työpaikkaohjaajille. Kerätyn tutkimusaineiston perusteella voitiin tehdä tähän työhön liittyviä johtopäätöksiä. Tulokset sinällään eivät ole yleistettävissä, koska tutkimuksen vastausprosentti jäi suhteellisen alhaiseksi. Saadut vastaukset antavat kuitenkin suuntaviivoja siitä mitä asioita opetusvaraston kehittämisessä tulee huomioida.
Merkittävin havainto tutkimuksen tuloksista on se, että tietoteknisten valmiuksien ja asiakaspalvelutaitojen merkitys korostuu tulevaisuudessa entistä enemmän. Opetuksessa tulee silti varmistaa, että varastoalan opiskelijoiden ja opintojen jälkeen alalle siirtyvien henkilöiden perustehtävien osaaminen pysyy korkeatasoisena.