Ohjaavien sairaanhoitajien näkökulma opiskelijamoduuliharjoitteluun
Heikkinen, Melina; af Ursin, Tanja; Enjala, Tarja (2017)
Heikkinen, Melina
af Ursin, Tanja
Enjala, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017428
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää opiskelijamoduuliharjoittelun toteutumista ja sen kehittämistä ohjaavien sairaanhoitajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Peijaksen sairaalan syksyllä 2016 alkaneesta opiskelijamoduuliharjoittelusta. Tätä tietoa voidaan hyödyntää tulevien opiskelijamoduuliharjoitteluiden tukena. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää (n=7) opiskelijamoduuliharjoittelua ohjannutta sairaanhoitajaa Peijaksen sairaalan kahdelta eri osastolta. Aineisto analysointiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Opiskelijamoduuliharjoittelua ei ole aiemmin Suomessa tutkittu ohjaavien sairaanhoitajien näkökulmasta, joten opinnäytetyön voidaan ajatella tuovan uutta tietoa asiaan.
Kokemukset opiskelijamoduuliharjoittelun toteutumisesta olivat pitkälti yhtenäisiä. Ohjaavat sairaanhoitajat olivat kokeneet opiskelijamoduuliharjoittelun hyvänä uudistuksena perinteiselle harjoittelulle ja sitä tulisi jatkaa ja kehittää edelleen. Keskeisimpinä tuloksina selvisi ohjaajan uuden roolin omaksumisen hankaluus, opiskelijoille muodostuva vääränlainen kuva sairaalan arjesta ja hoitotyöstä sekä ohjaajien toive yhteisistä pelisäännöistä ja avoimemmasta ilmapiiristä. Opiskelijoille annettava palaute haluttiin saada päivittäiseksi tai viikottaiseksi ja koulun tulisi myös heidän mielestään auttaa opiskelijoita ryhmäytymään ennen harjoittelun alkua.
Ohjaajat toivoivat opiskelijoiden kliinisen osaamisen olevan parempaa ennen harjoitteluun tuloa. Ohjaajilla on tarvetta tukeen ja koulutukseen toimiakseen opiskelijamoduuliharjoittelussa. Perehdytysmateriaalille nähdään tarvetta etenkin uusien opiskelijamoduuliohjaajien rekrytoinnissa.
Tulevaisuudessa voidaan miettiä, miten tämän opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää oppilaitosten ja opiskelijamoduuliharjoittelua toteuttavien sairaaloiden välisessä yhteistyössä. Sen lisäksi voidaan pohtia, miten opiskelijamoduuliharjoittelua tulisi jatkossa osastoilla järjestää.
Kokemukset opiskelijamoduuliharjoittelun toteutumisesta olivat pitkälti yhtenäisiä. Ohjaavat sairaanhoitajat olivat kokeneet opiskelijamoduuliharjoittelun hyvänä uudistuksena perinteiselle harjoittelulle ja sitä tulisi jatkaa ja kehittää edelleen. Keskeisimpinä tuloksina selvisi ohjaajan uuden roolin omaksumisen hankaluus, opiskelijoille muodostuva vääränlainen kuva sairaalan arjesta ja hoitotyöstä sekä ohjaajien toive yhteisistä pelisäännöistä ja avoimemmasta ilmapiiristä. Opiskelijoille annettava palaute haluttiin saada päivittäiseksi tai viikottaiseksi ja koulun tulisi myös heidän mielestään auttaa opiskelijoita ryhmäytymään ennen harjoittelun alkua.
Ohjaajat toivoivat opiskelijoiden kliinisen osaamisen olevan parempaa ennen harjoitteluun tuloa. Ohjaajilla on tarvetta tukeen ja koulutukseen toimiakseen opiskelijamoduuliharjoittelussa. Perehdytysmateriaalille nähdään tarvetta etenkin uusien opiskelijamoduuliohjaajien rekrytoinnissa.
Tulevaisuudessa voidaan miettiä, miten tämän opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää oppilaitosten ja opiskelijamoduuliharjoittelua toteuttavien sairaaloiden välisessä yhteistyössä. Sen lisäksi voidaan pohtia, miten opiskelijamoduuliharjoittelua tulisi jatkossa osastoilla järjestää.