Opas Kajaanin ammattikorkeakoulun kansainvälisille opiskelijoille palvelumuotoilun keinoin
Kemppainen, Mari (2017)
Kemppainen, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017413
Tiivistelmä
Opinnäyteyön toimeksiantajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) opiskelijakunta KAMO (KAMO). KAMO toimii opiskelijoiden lakisääteisenä edunvalvonta- ja palveluorganisaationa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle sähköinen opas, jota kansainväliset opiskelijat voivat hyödyntää asuessaan ja asioidessaan Suomessa sekä kansainväliset-tuutorit (kv-tuutorit) voivat hyödyntää tuutorointi toiminnassaan.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää lähettäen kysely kohderyhmälle kartoittamaan ongelmatilanteita. Alkukartoituksen jälkeen valittiin viisi vapaaehtoista jatkohaastatteluun, jonka avulla syvennyttiin ongelmatilanteisiin teemahaastattelun muodossa. Kyselyn ja haastattelun jälkeen tutkimustietoa saatiin tarpeeksi sähköisen tukimateriaalin työstämiseen kv-tuutoreita sekä kansainvälisiä opiskelijoita varten. Sähköinen opas sisältää vinkkejä ja linkkejä arkea helpottaville sivustoille ja etenkin ensimmäiselle viikoille kansainvälisiä opiskelijoita varten Suomessa.
Tarkoituksena oli mahdollistaa kansainvälisille opiskelijoille helpon tiedonhaun mahdollisuus tarpeellisiin arkisiin toimiin asioidessa koulumaailman ulkopuolella ja kehittää kv-tuutoreiden valmiuksia toimia yhä palvelulähtöisemmin tuutorointi tehtävissään. Työn avulla kehitettiin palvelumuotoilun osaamista ja palvelupolun ymmärtämistä sekä asiakasymmärrystä erilaisessa kulttuurillisessa ympäristössä.
Kehittämistehtävänä oli selvittää: kansainvälisten opiskelijoiden suurimmat haasteet ja ongelmatilanteet asuessaan ja asioidessaan Suomessa sekä tuottaa opas, joka auttaa kansainvälisiä opiskelijoita selviämään arkisista haasteista koulumaailman ulkopuolella asioiden hoidossa. Pohdinnassa mietitään miten opas voi auttaa kv-tuutoreita tuutoroinnissa. Opas on sähköinen PDF-tiedosto, joka on saatavilla KAMOn kotisivuilla sekä KAMKn kansainvälisille opiskelijoille tarkoitetulla välilehdellä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää lähettäen kysely kohderyhmälle kartoittamaan ongelmatilanteita. Alkukartoituksen jälkeen valittiin viisi vapaaehtoista jatkohaastatteluun, jonka avulla syvennyttiin ongelmatilanteisiin teemahaastattelun muodossa. Kyselyn ja haastattelun jälkeen tutkimustietoa saatiin tarpeeksi sähköisen tukimateriaalin työstämiseen kv-tuutoreita sekä kansainvälisiä opiskelijoita varten. Sähköinen opas sisältää vinkkejä ja linkkejä arkea helpottaville sivustoille ja etenkin ensimmäiselle viikoille kansainvälisiä opiskelijoita varten Suomessa.
Tarkoituksena oli mahdollistaa kansainvälisille opiskelijoille helpon tiedonhaun mahdollisuus tarpeellisiin arkisiin toimiin asioidessa koulumaailman ulkopuolella ja kehittää kv-tuutoreiden valmiuksia toimia yhä palvelulähtöisemmin tuutorointi tehtävissään. Työn avulla kehitettiin palvelumuotoilun osaamista ja palvelupolun ymmärtämistä sekä asiakasymmärrystä erilaisessa kulttuurillisessa ympäristössä.
Kehittämistehtävänä oli selvittää: kansainvälisten opiskelijoiden suurimmat haasteet ja ongelmatilanteet asuessaan ja asioidessaan Suomessa sekä tuottaa opas, joka auttaa kansainvälisiä opiskelijoita selviämään arkisista haasteista koulumaailman ulkopuolella asioiden hoidossa. Pohdinnassa mietitään miten opas voi auttaa kv-tuutoreita tuutoroinnissa. Opas on sähköinen PDF-tiedosto, joka on saatavilla KAMOn kotisivuilla sekä KAMKn kansainvälisille opiskelijoille tarkoitetulla välilehdellä.