OPISKELIJOIDEN ÄLYLAITTEIDEN KÄYTTÖTOTTUMUKSET OPISKELUSSA
Enberg, Jouko (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017374
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosionomiopiskelijoiden älylaitteiden käyttötottumuksia opiskelun aikana, sekä kuinka älylaitteet mahdollistavat opiskelun ja miten älylaitteilla opiskelu koetaan. Tavoitteena oli saada tämänhetkistä tietoa opiskelijoiden omista kokemuksista, sekä selvittää mihin opiskelijat älylaitteita käyttävät.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin sosionomiopiskelijoilta e-lomakekyselyn avulla, joka muodostui valmiista vastausvaihtoehdoista, sekä avoimista kysymyksistä. Tutkimustulokset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Keskeisimmät kä-sitteet ovat älylaite, sosiaalinen media opiskelussa, verkko sekä ajasta ja paikasta riippumaton käyttö.
Tutkimuksen perusteella älypuhelin on tärkein älylaite opiskelijoiden opiskelussa. Ohjelmista ja sovelluksista käytetyin oli WhatsApp. Ryhmätyöskentelyssä ja työs-kentelyssä muiden opiskelijoiden kanssa älylaitteella käytetyin oli OneDrive opiskelussa ja etäneuvotteluissa puhelin muodostui käytetyimmäksi pari- ja ryhmätyös-kentelyssä.
Opiskelijat kokivat älylaitteet hyödyllisinä oppitunnilla, sillä älylaitteet mahdollistavat reaaliaikaisen tiedonsaannin. Myös oppituntien ulkopuolella älylaite toimi keskeisenä tiedonhakuvälineenä. Opiskelijat kokivat älylaitteen haittana sen mahdollistama käyttö oppitunneilla muuhun kuin opiskeluun. Oppituntien ulkopuolella älylaite koettiin haittaavaksi tekijäksi tehtäviä tehdessä, sillä monesti samaan ai-kaan seurattiin sosiaalista mediaa, joka keskeytti tehtävien teon. Älylaitteen suurimpana hyödynnettävyytenä opiskelijat näkivät älylaitteen opiskelua tukevana lait-teena. Opettajien ja oppilaitoksen käytössä älylaitteiden lisähyödyntämisen tarvetta koettiin verkkokurssien kehittämisessä ja älylaitteiden laajemmassa käytössä. Opiskelijoiden omalla alalla työelämässä älylaite nähtiin työvälineenä, joilla tehtiin erilaisia kirjaamistehtäviä. Älylaite toimi myös kommunikointivälineenä muiden yh-teistyökumppaneiden kanssa sekä opetusvälineenä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena sekä kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin sosionomiopiskelijoilta e-lomakekyselyn avulla, joka muodostui valmiista vastausvaihtoehdoista, sekä avoimista kysymyksistä. Tutkimustulokset analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Keskeisimmät kä-sitteet ovat älylaite, sosiaalinen media opiskelussa, verkko sekä ajasta ja paikasta riippumaton käyttö.
Tutkimuksen perusteella älypuhelin on tärkein älylaite opiskelijoiden opiskelussa. Ohjelmista ja sovelluksista käytetyin oli WhatsApp. Ryhmätyöskentelyssä ja työs-kentelyssä muiden opiskelijoiden kanssa älylaitteella käytetyin oli OneDrive opiskelussa ja etäneuvotteluissa puhelin muodostui käytetyimmäksi pari- ja ryhmätyös-kentelyssä.
Opiskelijat kokivat älylaitteet hyödyllisinä oppitunnilla, sillä älylaitteet mahdollistavat reaaliaikaisen tiedonsaannin. Myös oppituntien ulkopuolella älylaite toimi keskeisenä tiedonhakuvälineenä. Opiskelijat kokivat älylaitteen haittana sen mahdollistama käyttö oppitunneilla muuhun kuin opiskeluun. Oppituntien ulkopuolella älylaite koettiin haittaavaksi tekijäksi tehtäviä tehdessä, sillä monesti samaan ai-kaan seurattiin sosiaalista mediaa, joka keskeytti tehtävien teon. Älylaitteen suurimpana hyödynnettävyytenä opiskelijat näkivät älylaitteen opiskelua tukevana lait-teena. Opettajien ja oppilaitoksen käytössä älylaitteiden lisähyödyntämisen tarvetta koettiin verkkokurssien kehittämisessä ja älylaitteiden laajemmassa käytössä. Opiskelijoiden omalla alalla työelämässä älylaite nähtiin työvälineenä, joilla tehtiin erilaisia kirjaamistehtäviä. Älylaite toimi myös kommunikointivälineenä muiden yh-teistyökumppaneiden kanssa sekä opetusvälineenä.