Kirjaamisen nykytila ja kehittäminen Nuorisopsykiatrinen asumiskoti Puro Oy:ssä
Karjamäki, Anniina (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Karjamäki, Anniina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkijan kiinnostus valtakunnallisesti ajankohtai-seen sosiaalialan kirjaamisen käytäntöjen uudistamiseen ja yhtenäistämiseen asiakastyön laadun parantamiseksi. Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on tutkijan edustaman Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puro Oy:n kirjaamisen tila, mitkä ovat Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puro Oy:n kirjaamisen keskeisimmät kehittämis- kohteet ja millaisiin toimenpiteisiin tulisi ryhtyä Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puro Oy:n kirjaamisen kehittämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli esittää voi- massa olevan lainsäädännön asettamia vaatimuksia lastensuojelun sijaishuoltotyön kirjaamiselle, tunnistaa sijaishuollon ammatillisen ja ajantasaisen kirjaamisen tavoitteita ja tuoda esiin sosiaalialan hyvän kirjaamisen tunnusmerkkejä.
Tutkimuksessa lastensuojelun määrittely keskittyi erityisesti sijaishuollon rakenteisiin ja sisältöön. Kirjaamista koskeva teoria esitteli kirjaamisen nykytilaa, ohjaavaa lainsäädäntöä sekä hyvän kirjaamisen tunnusmerkkejä sosiaalialalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastelun menetelmällä (N=8), eliittiotantaa hyödyntäen ja aineisto analysoitiin induktiivisena sisällönanalyysinä haastatteluteemoittain.
Kirjaamisen nähtiin olevan iso osa lastensuojelun sijaishuoltotyötä. Laadukkaan kirjaamisen koettiin edellyttävän henkilöstöltä ammattitaitoa, ammatillisuutta sekä organisaatiolta toimivaa ja kattavaa asiakastieto- ja dokumenttienhallintajärjestelmää. Tutkimuksen tulokset osoittivat puutteita olevan sekä kirjaamistaidoissa että käytössä olevassa asiakas- ja dokumenttienhallintajärjestelmässä. Kirjaamiseen vaadittavan ammattitaidon ja ammatillisuuden koettiin kehittyvän laadukkaan pe- rehdytyksen, asianmukaisen koulutuksen ja työyhteisössä jatkuvana käyvän kirjaamiskeskustelun myötä. Asianmukainen, ajantasainen, yhtenäinen ja kattava asiakastieto- ja dokumenttienhallintajärjestelmä mahdollisti kirjattavan tiedon viralli- suuden, käytettävyyden ja luottamuksellisuuden tason sekä sen koettiin helpottavan ja tehostavan kirjaamistyötä.
Tutkimuksessa lastensuojelun määrittely keskittyi erityisesti sijaishuollon rakenteisiin ja sisältöön. Kirjaamista koskeva teoria esitteli kirjaamisen nykytilaa, ohjaavaa lainsäädäntöä sekä hyvän kirjaamisen tunnusmerkkejä sosiaalialalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastelun menetelmällä (N=8), eliittiotantaa hyödyntäen ja aineisto analysoitiin induktiivisena sisällönanalyysinä haastatteluteemoittain.
Kirjaamisen nähtiin olevan iso osa lastensuojelun sijaishuoltotyötä. Laadukkaan kirjaamisen koettiin edellyttävän henkilöstöltä ammattitaitoa, ammatillisuutta sekä organisaatiolta toimivaa ja kattavaa asiakastieto- ja dokumenttienhallintajärjestelmää. Tutkimuksen tulokset osoittivat puutteita olevan sekä kirjaamistaidoissa että käytössä olevassa asiakas- ja dokumenttienhallintajärjestelmässä. Kirjaamiseen vaadittavan ammattitaidon ja ammatillisuuden koettiin kehittyvän laadukkaan pe- rehdytyksen, asianmukaisen koulutuksen ja työyhteisössä jatkuvana käyvän kirjaamiskeskustelun myötä. Asianmukainen, ajantasainen, yhtenäinen ja kattava asiakastieto- ja dokumenttienhallintajärjestelmä mahdollisti kirjattavan tiedon viralli- suuden, käytettävyyden ja luottamuksellisuuden tason sekä sen koettiin helpottavan ja tehostavan kirjaamistyötä.