Perhekeskus Harjula OY:n Perhepäivä ja asiakaspalute
Lähde, Markku (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917334
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä asiakaspalautetta Perhekeskus Harjulassa keväällä 2017 järjestetystä Perhepäivästä ja kehittää Perhepäivää saadun palautteen perusteella. Perhepäivän tavoitteena oli myös lisätä lasten ja vanhempien osallisuutta, lähentää vanhempia sekä Perhekeskuksen ja koulun henkilökuntaa ja parantaa siten yhteistyötä perheiden kanssa. Perhepäivän toivottiin myös antavan perheille mahdollisuuden vertaistukeen.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat toisaalta tutkimukset vanhemmuudesta ja huostaanotosta sekä toisaalta tutkimus asiakaspalautteesta. Perhepäivän sisältöä ja itse toteutusta ohjaavat lastensuojelulaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä toimeksiantajan omavalvontasuunnitelma. Aineisto kerättiin Perhepäivän lopussa asiakkailta ja vieraina olleilta läheisiltä kyselylomakkeilla, joissa oli Likert-asteikkoon (1-5) laadittuja kysymyksiä Perhepäivän sisällöstä ja siitä tiedottamisesta sekä avoimia kysymyksiä. Henkilökunnan palaute kerättiin palautepalaverissa kirjallisesti avoimilla kysymyksillä. Henkilökunnan palautteista keskusteltiin em. palaverissa.
Asiakaspalautteen perusteella Perhepäivä oli onnistunut. Kaikki Perhepäivään osallistuneet vastasivat kyselyyn tosissaan, siis myös palautteen antaminen koettiin tärkeäksi. Näin ollen Perhepäivän tavoite osallisuuden lisäämisestä saavutettiin. Perheet nauttivat Perhepäivän ohjelmasta ja tunsivat olevansa hyväksyttyjä ja arvostettuja sellaisina kuin ovat. Parannustoiveita tuli lähinnä henkilökunnalta sisäisestä tiedottamisesta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat toisaalta tutkimukset vanhemmuudesta ja huostaanotosta sekä toisaalta tutkimus asiakaspalautteesta. Perhepäivän sisältöä ja itse toteutusta ohjaavat lastensuojelulaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä toimeksiantajan omavalvontasuunnitelma. Aineisto kerättiin Perhepäivän lopussa asiakkailta ja vieraina olleilta läheisiltä kyselylomakkeilla, joissa oli Likert-asteikkoon (1-5) laadittuja kysymyksiä Perhepäivän sisällöstä ja siitä tiedottamisesta sekä avoimia kysymyksiä. Henkilökunnan palaute kerättiin palautepalaverissa kirjallisesti avoimilla kysymyksillä. Henkilökunnan palautteista keskusteltiin em. palaverissa.
Asiakaspalautteen perusteella Perhepäivä oli onnistunut. Kaikki Perhepäivään osallistuneet vastasivat kyselyyn tosissaan, siis myös palautteen antaminen koettiin tärkeäksi. Näin ollen Perhepäivän tavoite osallisuuden lisäämisestä saavutettiin. Perheet nauttivat Perhepäivän ohjelmasta ja tunsivat olevansa hyväksyttyjä ja arvostettuja sellaisina kuin ovat. Parannustoiveita tuli lähinnä henkilökunnalta sisäisestä tiedottamisesta.