Äitiyden kokemuksia sijaishuollon aikana vertaisohjaajien silmin
Ihalainen, Saija (2017)
Ihalainen, Saija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111817309
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuoda vertaistukitoiminnan ryhmänohjaajien kautta selville, millaisia kokemuksia äideillä on vanhemmuudesta sijaishuollon aikana. Lisäksi eräänä tavoitteena on nostaa esille vertaistukitoiminnan tärkeys äidin roolin tukemisessa. Tässä työssä kartoitetaan myös vertaistukitoiminnan voimaannuttavia tekijöitä vanhemmuuden kannalta.
Työelämän yhteistyökumppanina opinnäytetyölleni toimi VOIKUKKIA-verkostohanke, joka kouluttaa ryhmänohjaajia sijoitettujen lasten vanhempien tueksi. Koulutetut VOIKUKKIA- ohjaajat vetävät vanhemmille vertaisryhmiä Suomessa maanlaajuisesti.
Työni on kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluissa käytetyt teemat pohjautuivat suoraan työni tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyötäni varten haastateltavat henkilöt olivat aktiivisia sekä kokeneita VOIKUKKIA-vertaisohjaajia. Haastateltavia oli kokonaisuudessaan kaksi, ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluiden muodossa. Analyysimenetelmänä kerätylle tutkimusaineistolle käytin teemoittelua.
Tuloksista ilmeni, että vertaistukitoiminta auttaa sijoitettujen lasten äitejä kertomaan avoimesti kokemuksistaan ja tukemaan toisia samassa tilanteessa olevia. Vertaistuesta saatavaa voimaa omaan vanhemmuuteen voidaan pitää merkittävänä. Ryhmiin osallistumisen kautta äitien on myös mahdollista rakentaa parempaa suhdetta lapseensa, sekä keskustella heidän kanssaan sijoitukseen johtaneista syistä. Haastateltavien mukaan ryhmiin osallistuneet äidit eivät myöskään koe huostaanoton päättävän heidän rooliaan äitinä.
Työelämän yhteistyökumppanina opinnäytetyölleni toimi VOIKUKKIA-verkostohanke, joka kouluttaa ryhmänohjaajia sijoitettujen lasten vanhempien tueksi. Koulutetut VOIKUKKIA- ohjaajat vetävät vanhemmille vertaisryhmiä Suomessa maanlaajuisesti.
Työni on kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluissa käytetyt teemat pohjautuivat suoraan työni tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyötäni varten haastateltavat henkilöt olivat aktiivisia sekä kokeneita VOIKUKKIA-vertaisohjaajia. Haastateltavia oli kokonaisuudessaan kaksi, ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluiden muodossa. Analyysimenetelmänä kerätylle tutkimusaineistolle käytin teemoittelua.
Tuloksista ilmeni, että vertaistukitoiminta auttaa sijoitettujen lasten äitejä kertomaan avoimesti kokemuksistaan ja tukemaan toisia samassa tilanteessa olevia. Vertaistuesta saatavaa voimaa omaan vanhemmuuteen voidaan pitää merkittävänä. Ryhmiin osallistumisen kautta äitien on myös mahdollista rakentaa parempaa suhdetta lapseensa, sekä keskustella heidän kanssaan sijoitukseen johtaneista syistä. Haastateltavien mukaan ryhmiin osallistuneet äidit eivät myöskään koe huostaanoton päättävän heidän rooliaan äitinä.