Kahvilatuotteiden kehittäminen : case: Ravintola New York
Karppinen, Katri (2017)
Karppinen, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717258
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työn toimeksiantajana toimivan Ravintola New Yorkin kahvilan tuotevalikoimaa, erityisesti sen suolaisia tuotteita. Tutkimusongelma kohdennettiin opinnäytetyössä seuraavasti: millaisia suolaisia tuotteita asiakkaat haluavat, millaisia muutoksia jo olemassa oleviin tuotteisiin kaivataan asiakasvirran lisäämiseksi ja mitkä ovat ravintolan kilpailuetuja muihin vastaaviin lähialueella toimiviin ravintoihin verrattuna. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin suurimpana kokonaisuutena työhön olennaisesti liittyvää osallistavaa tuotteistamista. Sen lisäksi tuotiin esille kahvilan määritelmää ja siihen liittyviä tämän hetkisiä trendejä sekä markkinoinnin osalta kilpailija-analyysiä, benchmarkingia ja myynnin edistämistä.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyn sekä benchmarkingin menetelmillä. Asiakaskyselyn avulla haluttiin osallistaa asiakkaita tuotteistamisprosessiin ja löytää uusia näkökulmia tuotteiden konkreettisilta kuluttajilta. Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin 52 kappaletta. Benchmarkingilla pyrittiin löytämään ravintolan kilpailuvaltteja sekä kehityskohteita verrattuna muihin alueella toimiviin kahviloihin verrattuna. Benchmarkingia suoritetiin neljään alueella sijaitsevaan kahvilaan, jotka koettiin suurimpina kilpailijoina.
Tutkimustulosten perusteella nykyiseen valikoimaan oltiin ihan tyytyväisiä, mutta siihen kaivattiin monipuolisuutta lisää. Suurin kilpailuvaltti New Yorkilla oli omassa toimintaympäristössään palvelun hyvä laatu sekä tuotteiden hinta-laatusuhde. Tuotekehityksen ideoinnin pohjalta syntyneille tuotteille löydettiin jokaiselle omat kannattajansa asiakaskyselyyn vastanneiden keskuudesta. Valikoimasta löydettiin selkeät tuotteet, joiden kehitystä voidaan viedä eteenpäin, mutta sieltä löydettiin myös tuotteet, joita täytyy ideoida lisää, ennen kuin ne löytävät suuremman suosion asiakkaiden keskuudessa. Tulosten perusteella tuotekehityksen voitiin sanoa kuitenkin olevan menossa oikeaan suuntaan.
Työssä saadaan vastaukset asetettuihin tutkimusongelmiin. Tulosten perusteella pystytään sanomaan, missä tuotteissa on potentiaalia ja mitkä kannattaa viedä testausvaiheeseen. Kilpailuvalttina ravintolan kannattaa jatkossa paneutua suosittelevan myynnin lisäämiseen ja myyntivolyymin nostamiseen sen avulla hinta-laatusuhteen ollessa asiakkaiden mielestä kunnossa, sekä hyvän palvelun tason ylläpitämiseen.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyn sekä benchmarkingin menetelmillä. Asiakaskyselyn avulla haluttiin osallistaa asiakkaita tuotteistamisprosessiin ja löytää uusia näkökulmia tuotteiden konkreettisilta kuluttajilta. Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin 52 kappaletta. Benchmarkingilla pyrittiin löytämään ravintolan kilpailuvaltteja sekä kehityskohteita verrattuna muihin alueella toimiviin kahviloihin verrattuna. Benchmarkingia suoritetiin neljään alueella sijaitsevaan kahvilaan, jotka koettiin suurimpina kilpailijoina.
Tutkimustulosten perusteella nykyiseen valikoimaan oltiin ihan tyytyväisiä, mutta siihen kaivattiin monipuolisuutta lisää. Suurin kilpailuvaltti New Yorkilla oli omassa toimintaympäristössään palvelun hyvä laatu sekä tuotteiden hinta-laatusuhde. Tuotekehityksen ideoinnin pohjalta syntyneille tuotteille löydettiin jokaiselle omat kannattajansa asiakaskyselyyn vastanneiden keskuudesta. Valikoimasta löydettiin selkeät tuotteet, joiden kehitystä voidaan viedä eteenpäin, mutta sieltä löydettiin myös tuotteet, joita täytyy ideoida lisää, ennen kuin ne löytävät suuremman suosion asiakkaiden keskuudessa. Tulosten perusteella tuotekehityksen voitiin sanoa kuitenkin olevan menossa oikeaan suuntaan.
Työssä saadaan vastaukset asetettuihin tutkimusongelmiin. Tulosten perusteella pystytään sanomaan, missä tuotteissa on potentiaalia ja mitkä kannattaa viedä testausvaiheeseen. Kilpailuvalttina ravintolan kannattaa jatkossa paneutua suosittelevan myynnin lisäämiseen ja myyntivolyymin nostamiseen sen avulla hinta-laatusuhteen ollessa asiakkaiden mielestä kunnossa, sekä hyvän palvelun tason ylläpitämiseen.