Kenttämyynnin perehdytyssuunnitelman kehittäminen
Lundberg, Aapo (2017)
Lundberg, Aapo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111717256
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kenttämyyntiä ja kyseiseen työtehtävään vaadittavaa perehdytysprosessia. MarkkinointiAkatemia MAK Oy on neljä vuotta vanha tamperelainen digitoimisto, jonka on tarkoitus kiinnittää jatkossa enemmän huomiotaan kenttämyynnin perehdytykseen. Se on myös tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää MarkkinointiAkatemian perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyössä selviää, teoriaa ja teemahaastattelua hyödyntämällä, mitä hyvä perehdytysprosessi pitää sisällään ja mitä kaikkea erityisesti kenttämyynnin perehdytyksessä tulisi ottaa huomioon. Samalla oli tarkoitus toteuttaa MarkkinointiAkatemia MAK Oy:lle kenttämyynnin perehdytyssuunnitelma, jota toimeksiantajalla ei tällä hetkellä ole lainkaan.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi teoriassa perehdyttämisen ja myynnin eri osa-alueita. Tämän jälkeen tulee teemahaastattelu, jossa on haastateltu myynnin, perehdytyksen ja myyntijohdon ammattilaisia. Haastatteluista käy ilmi hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia, mitä hyvä perehdytys sisältää ja mitä haasteita perehdytyksessä nähtiin. Haastattelun tuloksena havaittiin, että toimivin perehdytyssuunnitelma kenttämyyntiin sisältää onnistuneen rekrytoinnin. Uuden työntekijän tulee kokea olonsa tervetulleeksi heti ensimmäisenä työpäivänä. Perusasiat ovat työpaikalla kunnossa uutta työntekijää varten. Lisäksi toimiva perehdytys pitää sisällään puhelinmyyntikoulutuksen, yhteiskäynnit ja jatkuvan seurannan sekä palautekeskusteluita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää MarkkinointiAkatemian perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyössä selviää, teoriaa ja teemahaastattelua hyödyntämällä, mitä hyvä perehdytysprosessi pitää sisällään ja mitä kaikkea erityisesti kenttämyynnin perehdytyksessä tulisi ottaa huomioon. Samalla oli tarkoitus toteuttaa MarkkinointiAkatemia MAK Oy:lle kenttämyynnin perehdytyssuunnitelma, jota toimeksiantajalla ei tällä hetkellä ole lainkaan.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi teoriassa perehdyttämisen ja myynnin eri osa-alueita. Tämän jälkeen tulee teemahaastattelu, jossa on haastateltu myynnin, perehdytyksen ja myyntijohdon ammattilaisia. Haastatteluista käy ilmi hyvän perehdyttäjän ominaisuuksia, mitä hyvä perehdytys sisältää ja mitä haasteita perehdytyksessä nähtiin. Haastattelun tuloksena havaittiin, että toimivin perehdytyssuunnitelma kenttämyyntiin sisältää onnistuneen rekrytoinnin. Uuden työntekijän tulee kokea olonsa tervetulleeksi heti ensimmäisenä työpäivänä. Perusasiat ovat työpaikalla kunnossa uutta työntekijää varten. Lisäksi toimiva perehdytys pitää sisällään puhelinmyyntikoulutuksen, yhteiskäynnit ja jatkuvan seurannan sekä palautekeskusteluita.