Kipsiveistosten pintakäsittelyainetutkimus ja konservointi
Kawada, Kai (2017)
Lataukset:
Kawada, Kai
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617231
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittää kahden kotimaisen kipsiveistoksen konservoinnin. Tutkielmassani edetään taiteilijoiden urapolkuja pitkin kohti veistoksien materiaalitutkimuksia, joiden pohjalta käytännönkonservointi lopulta toteutetaan. Tutkimuksieni edetessä esittelen työvaiheita ja perustelen päätöksiä, jotka vaikuttivat työn kulkuun.
Opinnäytetyöstäni on rajattu pois lähes kaikki kipsimateriaalia koskevat tiedot, sillä niitä on esitelty laajasti aiemmin ilmestyneissä opinnäytetöissä muun muassa Elina Reilän (2004) ja Sini Oksasen (2016) toimesta. Sen sijaan olen keskittynyt tutkimaan kahden veistoksen tarinaa rinnastamalla ne osaksi oman aikakautensa kuvataidevirtaa.
Tutkielmani alkaa veistostaiteilijoiden esittelyllä. Tämän jälkeen pohdin veistosten monia arvoja Barbara Appelbaumin arvoluokitteluun rinnastaen.
Teoreettisessa osiossa käsittelen kipsiveistosten pintakäsittelyjä konservoinnin näkökulmasta. Tutkimukseeni valitut pintakäsittelyt ovat toteutettu Esa Virkon vuonna 2003 ilmestyneen pintakäsittelykäsikirjan sekä Elina Reilän opinnäytetyön (2004) pohjalta.
Opinnäytetyön loppuun sijoittuva päätöksenteko pohjautuu merkitysanalyysiin ja pintakäsittelytutkimuksesta saatuihin tietoihin. Pyrkimyksenäni on tutkia opinnäytetyössä pintakäsittelyiden jokapäiväistä problematiikkaa eli niitä kysymyksiä, joita konservaattorin on ratkaistava ennen käytännön toimenpiteiden alkua, jotta on mahdollista saavuttaa teknisesti ja konservointieettisesti toimiva lopputulos.
Opinnäytetyöstäni on rajattu pois lähes kaikki kipsimateriaalia koskevat tiedot, sillä niitä on esitelty laajasti aiemmin ilmestyneissä opinnäytetöissä muun muassa Elina Reilän (2004) ja Sini Oksasen (2016) toimesta. Sen sijaan olen keskittynyt tutkimaan kahden veistoksen tarinaa rinnastamalla ne osaksi oman aikakautensa kuvataidevirtaa.
Tutkielmani alkaa veistostaiteilijoiden esittelyllä. Tämän jälkeen pohdin veistosten monia arvoja Barbara Appelbaumin arvoluokitteluun rinnastaen.
Teoreettisessa osiossa käsittelen kipsiveistosten pintakäsittelyjä konservoinnin näkökulmasta. Tutkimukseeni valitut pintakäsittelyt ovat toteutettu Esa Virkon vuonna 2003 ilmestyneen pintakäsittelykäsikirjan sekä Elina Reilän opinnäytetyön (2004) pohjalta.
Opinnäytetyön loppuun sijoittuva päätöksenteko pohjautuu merkitysanalyysiin ja pintakäsittelytutkimuksesta saatuihin tietoihin. Pyrkimyksenäni on tutkia opinnäytetyössä pintakäsittelyiden jokapäiväistä problematiikkaa eli niitä kysymyksiä, joita konservaattorin on ratkaistava ennen käytännön toimenpiteiden alkua, jotta on mahdollista saavuttaa teknisesti ja konservointieettisesti toimiva lopputulos.