Sosiaalisen median hyödyntäminen pienyrityksen markkinoinnissa : Case: Roosa Brows
Uosukainen, Eveliina (2017)
Uosukainen, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617230
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön käsittelee omistamani yrityksen sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa. Roosa Brows on suomalainen kauneudenhoitoalan ja tarkemmin määriteltynä microblading kulmiin erikoistunut yritys. Opinnäytetyön tarkoitus oli saada selville, minkälaista sisältöä yrityksen asiakkaat arvostavat sosiaalisessa mediassa ja, kuinka merkittävää sosiaalisessa mediassa mukana oleminen oli ollut ostopäätöksen tekemisessä. Tavoitteena oli todeta yrityksen tähän asti toimivimmat sosiaalisen median kanavat ja keinot sekä esittää kehitysehdotuksia yrityksen sosiaalisen median markkinointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta ja sen käytöstä markkinointivälineenä, sisältäen sisältömarkkinoinnin ja tarkoituksenmukaisten kanavien valinnan. Teoriaosuudessa sivutaan myös sitä, miten sosiaalisen median markkinoinnin tuloksia mitataan.
Opinnäytetyössä toteutettiin ensin pohjatiedoksi kvantitativiinen tutkimus, jossa selvitettiin tarkemmin asiakaskuntaa ja kanavia, mistä asiakkaat olivat kuulleet yrityksestä. Tutkimus toteutettiin yrityksessä paikan päällä asiakaskäynnin yhteydessä. Aiheeseen syvennyttiin vielä tarkemmin kvalitatiivisella tutkimuksella, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavilta asiakkailta kartoitettiin sosiaalisen median sisältöjen merkityksiä eri teemojen avulla sekä kerättiin tärkeitä kehitysehdotuksia.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat linjassa teoriaosiossa nousseiden tietojen kanssa ja niiden pohjalta voitiinkin todeta toimivimmat kanavat ja keinot sekä luoda ehdotukset sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiselle. Kehitysehdotukset sisältivät käytännön kehitysehdotuksia niin julkaisujen sisältojen, erilaisten yhteistöiden kuin sosiaalisen median epäsuorienkin toimenpiteiden saralla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta ja sen käytöstä markkinointivälineenä, sisältäen sisältömarkkinoinnin ja tarkoituksenmukaisten kanavien valinnan. Teoriaosuudessa sivutaan myös sitä, miten sosiaalisen median markkinoinnin tuloksia mitataan.
Opinnäytetyössä toteutettiin ensin pohjatiedoksi kvantitativiinen tutkimus, jossa selvitettiin tarkemmin asiakaskuntaa ja kanavia, mistä asiakkaat olivat kuulleet yrityksestä. Tutkimus toteutettiin yrityksessä paikan päällä asiakaskäynnin yhteydessä. Aiheeseen syvennyttiin vielä tarkemmin kvalitatiivisella tutkimuksella, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavilta asiakkailta kartoitettiin sosiaalisen median sisältöjen merkityksiä eri teemojen avulla sekä kerättiin tärkeitä kehitysehdotuksia.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat linjassa teoriaosiossa nousseiden tietojen kanssa ja niiden pohjalta voitiinkin todeta toimivimmat kanavat ja keinot sekä luoda ehdotukset sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiselle. Kehitysehdotukset sisältivät käytännön kehitysehdotuksia niin julkaisujen sisältojen, erilaisten yhteistöiden kuin sosiaalisen median epäsuorienkin toimenpiteiden saralla.