Digitalisaatio - uudet liiketoimintamahdollisuudet media-alan murroksessa
Koskinen, Kiia (2017)
Koskinen, Kiia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617228
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli oppia ymmärtämään digitalisaation mukanaan tuomaa uudenlaista liiketoimintaympäristöä, sosiaalisen aikakauden markkinointia ja mediakonvergenssia sekä selvittää, kuinka media-alan kannattaisi hyödyntää digitalisaatiota, ja mitä ennakkotoimia uuden idean kaupallistamisen aluille pano vaatii. Opinnäytetyön toimeksiannon tavoite oli tuottaa toimeksiantajayritykselle B2B-kysely ja analysoida se. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, kannattaako uusia digitaalisia tuotteita ottaa myyntiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa digitaalista markkinointia, sosiaalisen median markkinointia, media-alan murrosta, digitaalisia liiketoimintamahdollisuuksia, asiakasvalidointia sekä digitaalisten tuotteiden ja palveluiden markkinointia. Teoriaosan lähteinä käytettiin lukuisia digitalisaatiota, tuotteistamista ja media-alaa sekä sosiaalista mediaa käsitteleviä tuoreita kirjoja, artikkeleita ja muita julkaisuja. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tuotettiin toimeksiantajayrityksen B2B-asiakkaille strukturoitu kyselylomake osana asia-kasvalidointia. Kyselyn tulosten pohjalta syntyi analyysi sekä yhteenveto.
Opinnäytetyön päätelmät ja pohdinnat -osuudessa koottiin yhteen opinnäytetyön kokonaisuuden tärkeimmät opit ja huomiot. Tärkein oppi liittyi asiakasnäkökulman tärkeyteen kaupallistamisen taustalla. Teorian oppien pohjalta tultiin siihen johtopäätökseen, että ilman asiakasvalidointia ei voi kaupallistaa onnistuneesti digitaalista tuotetta tai palvelua. Toimeksiannon tuloksista kävi ilmi, että monet yritykset eivät vielä ole tietoisia digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista, mutta digitaalisille tuotteille oli silti kysyntää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muun muassa digitaalista markkinointia, sosiaalisen median markkinointia, media-alan murrosta, digitaalisia liiketoimintamahdollisuuksia, asiakasvalidointia sekä digitaalisten tuotteiden ja palveluiden markkinointia. Teoriaosan lähteinä käytettiin lukuisia digitalisaatiota, tuotteistamista ja media-alaa sekä sosiaalista mediaa käsitteleviä tuoreita kirjoja, artikkeleita ja muita julkaisuja. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tuotettiin toimeksiantajayrityksen B2B-asiakkaille strukturoitu kyselylomake osana asia-kasvalidointia. Kyselyn tulosten pohjalta syntyi analyysi sekä yhteenveto.
Opinnäytetyön päätelmät ja pohdinnat -osuudessa koottiin yhteen opinnäytetyön kokonaisuuden tärkeimmät opit ja huomiot. Tärkein oppi liittyi asiakasnäkökulman tärkeyteen kaupallistamisen taustalla. Teorian oppien pohjalta tultiin siihen johtopäätökseen, että ilman asiakasvalidointia ei voi kaupallistaa onnistuneesti digitaalista tuotetta tai palvelua. Toimeksiannon tuloksista kävi ilmi, että monet yritykset eivät vielä ole tietoisia digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista, mutta digitaalisille tuotteille oli silti kysyntää.