Brändinäkyvyys Pirkanmaalla : case: Oy Suomen Jäätelö Ab
Mansikka, Taru (2017)
Mansikka, Taru
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617208
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tutkimus, jonka toimeksiantajana toimi Oy Suomen Jäätelö Ab (myöhemmin Suomen Jäätelö). Suomen Jäätelö on vuonna 2016 perustettu kotimainen jäätelöyritys, jonka jäätelöitä myydään ensisijaisesti Keskon kauppiasvetoisissa K-kaupoissa. Suomen Jäätelön tuotteita ja yhteistyökumppaneita löytyy suurimmalta osin Helsingistä. Kauppiasyhteistyön toiminta alun perin aloitettiin Helsingin kaupoista, josta toimintaa laajennettiin ympäri Suomea.
Työn tarkoituksena oli selvittää miten Pirkanmaan K-kauppiaat suhtautuvat Suomen Jäätelöön. Opinnäytetyön tavoitteena on teoriapohjassa avata brändiä ja myynnin edistämistä käsitteinä ja miten nämä käsitteet parhaiten palvelevat tulevaisuudessa Suomen Jäätelöä ja sen toimintaa.
Työn lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu, sillä lopputuloksen kannalta K-kauppiaiden kokemukset ja mielipiteet Suomen Jäätelöstä ja sen toiminnasta olivat tärkeimpiä tekijöitä brändinäkyvyyden kehittämisessä.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa valikoiduille K-kauppiaille Pirkanmaalla. Tutkimus osoitti, että K-kauppiaat arvostavat Suomen Jäätelön brändiä, mutta yrityksen toiminnan kannattavuuden kannalta yrityksen tarinaa ja brändiä pitäisi saada enemmän esille. Kun kuluttajille Suomen Jäätelön tarina on tutumpi, tietoisuus tuotteista leviää ja myynnin tulisi parantua.
Työn tarkoituksena oli selvittää miten Pirkanmaan K-kauppiaat suhtautuvat Suomen Jäätelöön. Opinnäytetyön tavoitteena on teoriapohjassa avata brändiä ja myynnin edistämistä käsitteinä ja miten nämä käsitteet parhaiten palvelevat tulevaisuudessa Suomen Jäätelöä ja sen toimintaa.
Työn lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu, sillä lopputuloksen kannalta K-kauppiaiden kokemukset ja mielipiteet Suomen Jäätelöstä ja sen toiminnasta olivat tärkeimpiä tekijöitä brändinäkyvyyden kehittämisessä.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa valikoiduille K-kauppiaille Pirkanmaalla. Tutkimus osoitti, että K-kauppiaat arvostavat Suomen Jäätelön brändiä, mutta yrityksen toiminnan kannattavuuden kannalta yrityksen tarinaa ja brändiä pitäisi saada enemmän esille. Kun kuluttajille Suomen Jäätelön tarina on tutumpi, tietoisuus tuotteista leviää ja myynnin tulisi parantua.